Pagina's

vrijdag 25 november 2011

Is echt karpervissen nog mogelijk?

Rene vroeg mij daarnet in reactie 11 van het onderwerp hieronder of echt karpervissen nog wel mogelijk is. Ik begrijp donders goed wat hij bedoelt maar ik ga het lekker anders interpreteren. Lees even mee over de perikelen van de afgelopen dagen.


Zal ik de boel romantiseren of zeggen zo als het echt is? Maak ik een mooi verhaaltje met wat kolderieke ontmoetingen met andere waterkantliefhebbers of zal ik de waarheid vertellen en zonder doekjes de stand van zaken delen? Dat laatste lijkt mij wenselijk. Hou je vast.

Ik vang geen moer!

Zo dat is er uit! Samen met Boudewijn doe(n) ik/wij mijn/onze gloeiende best maar niks lukt! Het winterwater levert alleen maar krabben op, andere wateren worden slim belaagd en niets dan een droog net rest ons. Loeren doen we, voeren met brood onder bruggen, met de pen op pad. Het enig wat lukt is snoeken maar wat mij betreft wordt dat pas interessant als er meters geklastst of hele dikke 90-ers gevangen worden...

Alleen maar krabben...

Dat zeg ik...

Wachten...

Overal loeren...

Dus Rene, nog even geduld, ik kom er op terug.

13 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mischien toch nog hoop voor jullie ..in december zou het afgelopen moeten zijn!

    De wolfhandkrab /naarling/plaaggeest heeft wateren nodig die in verbinding staan met het noordzeekanaal ivm met de trek naar zee.

    De Chinese wolhandkrab is een katadrome soort die in het najaar(vanaf Augustus tot en met november) richting zee migreert.
    De paring vindt in de winter in estuaria en zoete wateren plaats, waarna de vrouwtjes de
    zee intrekken om de eieren hier pas in het volgende voorjaar los te laten. De larven
    maken drie stadia door: pre-zoëa, zoëa en megalopa. In het volgende stadium, de
    juveniele krab, wordt het zoete water weer opgezocht. Binnen twee tot vijf jaar bereikt
    de Chinese wolhandkrab de adulte fase, waarna de trek naar zee weer kan beginnen.
    Heb verder geen idee of dit trekgedrag ook van toepassing is op de andere krabben soorten.
    Dus Rolf en boudewijn,er is zeker hoop!

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Hans,

    En nu in begrijplijk nederlands svp!!!
    Ik ben maar simpele vastloodviser en snap geen moer van wat je bedoeld!
    Ik heb ook veel last van krabben bij mij in omgeving.
    Betekent dat ze in de adulte fase zitten als ze je booilies opvreten?
    Ik wordt helemaal gek van man. Krijg steeds piepen, niet normaal.

    Laat ff weten!!!

    Gr,

    Hassan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem zei
    Hee Hans,

    En nu in begrijplijk nederlands svp!!!
    Ik ben maar simpele vastloodviser en snap geen moer van wat je bedoeld!
    Ik heb ook veel last van krabben bij mij in omgeving.
    Betekent dat ze in de adulte fase zitten als ze je booilies opvreten?
    Ik wordt helemaal gek van man. Krijg steeds piepen, niet normaal.

    Laat ff weten!!!

    Gr,

    Hassan

    Dag Hassan

    Simpel uitgelegd..ze vertrekken straks voor een bepaalde tijd.

    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Hans, ja dat klopt. Boudewijn en ik hebben hier ook al uren over lopen bomen. Maar de trek moet volgens ons nog op gang komen want vooralsnog is het nog erg druk met die beschaarde vrienden. Voorts vraag ik me ernstig af of de hele populatie migreert? Immers, de vrouwtjes trekken weg om te 'baren' in zout water... Wat doen de mannetjes en de niet geslachtsrijpe dames? Kortom, nog meer vragen maarrrr we houden hoop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo leute,
    wij hebben zelfs in de winter tijdens karperen op snoek(doodaas)veel last van die kolere beesten
    veel piepen en halve sardienes opdraaien.....
    zelfs popup aasvis hetzelfde gehannes.
    we zoeken dan ook steevast een andere stek op waar we dan minder last hebben;het lijkt er dus op of ze op bepaalde stekken dikker zitten als op andere.
    suc6,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja Patrick, die flikkers kunnen springen en zwemmen. Van de week hield Boudewijn een shadje zo'n 20cm boven een wolhand en dat ding aarzelde niet lang, misschien moesten we dat maar eens filmen? Een zigrig is misschien een optie? Maar eerlijk gezegd vind ik dat een vreemd gedoe, zal best werken maar ik zit niet lekker te vissen (vastgeroest wellicht?).

    We hebben op 'ons' winterwater nu vijf verschillende plekken bevist en overal was het even erg. Ook anderen hebben er last van en vangen nauwelijks iets. We dachten eerst dat we de hele populatie hadden aangetrokken met ons voerbombardement van een maand gelee maar die klojo's zitten gewoon overal.

    Hopen dat Hans gelijk heeft, dan kunnen we weer wat runs verwachten.

    Thanks allen voor het meedenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het goede nieuws is dat de mannetjes sterven na de paring!
    (wat dat betreft komen wij er beter vanaf)

    De vrouwtjes daarentegen baren tussen de
    250.000 - 1000.000 nieuwe krabbetjes.....
    Voor de liefhebber een interessant stukje.
    http://edepot.wur.nl/117478

    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alleen verwerkt in boilies/pellets hebben krabben nut...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeemig! Een miljoen nieuwe filkkertjes per mamakrab? Das niet goed!

    @Frank: Grappig dat je dat zegt! Mijn eerste NZK-karper (waar ik ook werd van de krabben!) ving ik in 2006 op..... MonsterCrab!!! Check de pic:
    http://www.peuteraar.nl/cnlog/data/upimages/061014-nzk-a.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hans, meestal begint 't gezeik pas na de paring, wat dat betreft zijn de mankrabben zo gek misschien nog niet...

    BeantwoordenVerwijderen