Pagina's

donderdag 21 juni 2012

Zagerij de Kwezel

Ik loop langs een rietkraag. Het water zie ik niet maar weet dat het vlakbij is. Ik hoor eenden snateren en koeten plonzen. Een hoentje rent over het water. Ik zie het water niet maar weet dat het er is. Een stap te ver naar rechts, ik zie het water niet maar voel het nu wel. Een natte voet. De tas op mijn rug wordt alsmaar zwaarder, rechtevenredig met mijn afnemende humeur.

Vier billen. Ik zie vier billen. Blote billen. Twee met haar, twee met een perzikhuidje, ik loop snel door en trek mijn pet wat verder naar beneden. Een open plek, het is troebel. Het water snuif ik op en check mijn gevoel. Mijn gevoel is heilig. Ik bespeur geen opwinding. Dit is geen goede plek, ik loop door.

Opeens is daar het wijd. De sloot is opgehouden met bestaan en wat rest is een enorme plons water. Ik lik mijn baarden. Ik hou van uitdagingen, dit is er één. Het water is plat. Wat doet de bodem? De peilhengel wordt opgetuigd. Worpje naar links, eentje naar rechts, dan maar vooruit. Verder dan 2 tellen kom ik niet. Iets verder dan. Links beland in iets zachts, lelies? Sla? Recht naar voren doet opeens 8 tellen? Waar is dat talud dan? Rechts blijft hetzelfde, een keiharde plaat op 2 meter.

Ik vind het talud. Het begint op 15 meter uit de kant, knalt naar 5 meter en loopt dan schuin af naar 10. Te schuin voor een rigje, te schuin om te voeren. Te schuin voor een karper? Ik denk het niet, maar waar nu te beginnen? Ik gok op de zon, op het licht en bevoer de rand. Natuurlijk gaat er straks ook eentje het gat in, dat spreekt voor zich, maar ondiep is vaak beter. Ik waag het er op.

Even later loop ik een steiger op, die is gevuld met mensen met geld. Dikke boten zijn onhandig afgemeerd, drank in overvloed. Overal zie ik gelukkige mensen met Gucci-‘sunnies’ en Havaianas. De rosé en de Prosecco vloeit rijkelijk. Dom Perignon zie ik niet, klaarblijkelijk is er goed verdiend maar nog niet goed genoeg. Op de ondiepe plaat, vlak voor het gat, rolt een vis. Mijn vis. Ik bestel een biertje en maak een plan. Mijn sok is inmiddels droog.

4 opmerkingen:

  1. life's good zei de man en plukte een vis....


    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dat niet het allermooiste?
    Op onderzoek uitgaan en plannen maken?
    Ik ben benieuwd wanneer we de vis mogen aanschouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het water is plat. Wat doet de bodem? Moest even glimlachen Rolf. Je hebt me weer lekker vermaakt. Dank!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen