Pagina's

dinsdag 24 april 2012

Roekoe!

Laten we niet te moeilijk doen. Het leven is al ingewikkeld genoeg. Als je de diverse berichtgeving mag geloven dan is een karper een slim dier. Een rakker die alles doorziet, de pro’s en cons overweegt, een weloverwogen beslissing neemt en vervolgens doorzwemt. Dat wil de commercie ons doen geloven om zodoende de stuff te kunnen verkopen die onze karper nog niet kent. Wel, een karper is een dom konijn, ik zei het al zo vaak. De enige reden om nooit een karper te vangen is dat jezelf nog dommer bent. Hoezee!
 
 
Sinds ik teammember van MartinSB ben is de verleiding natuurlijk groot om alleen nog maar met boilies te vissen. Daar zou ik mezelf tekort mee doen. Er is nog steeds geen beter aas dan simpel duivenvoer om een plek aan de gang te helpen. Het kost geen moer en het stinkt niet. Die paar brammers nemen we wel op de koop toe. Ik ben een fan van duivenvoer, dat mag je gerust weten. Ik week mijn duivenvoer in heet water met een pondje basterdsuiker. Dat hoeft niet. Dat weken niet, die suiker niet. Dat karpers zouden openbarsten doordat ze ongewelde maïs zouden hebben gegeten is echt pure kolder. Die gast die dat de wereld in heeft geholpen ligt al 25 jaar in een deuk. Wellen en koken hebben echter een veel belangrijkere reden. Suiker!
 
Gebroken ballen...
 
Door te wellen en vooral door te koken worden de celwanden van de partikels gebroken. De cellulose komt vrij en wordt voor een deel omgezet in suiker. Een karper is een zoetekauw. Een brammer ook trouwens. Mijn buurvrouw ook maar die voer ik niet. Ter zake. Duivenvoer is superlicht verteerbaar. Het gaat de vis in en een paar uur later spuit het er zo weer uit. De hoeveelheid hapjes per kilo is enorm, de vis blijft in beweging en slobbert zich een ongeluk. Ik mag graag een plek starten met een hoeveelheid duivenvoer. Niet te lullig. Ik praat kilo’s. Een beetje voorn vreet ook wel een paar korrels maïs of tarwe. Dat het voer blijft liggen is dus niet erg waarschijnlijk. Daarnaast meng ik de zooi graag door met boilies, gebroken ballen, blokjes, kleine, grote. Eén keer goed de plek volpompen met zo’n frietemmer en dan een dag of twee rust gunnen. Dan alleen nog ballen. Dag of drie. Alleen de megabrammers en de karpers blijven achter. En die laatste die willen we, daar doen we het voor.
 
In the mix...
 
Dus als de gesmeerde bliksem naar de Ranzijn of de molen en haal zo’n baal. Ik zie je foto’s wel verschijnen in mijn mailbox. Ik ga voeren. Tot straks!

10 opmerkingen:

  1. Vuile gluiperd! Je raadt nooit wat er bij mij al de hele middag borrelt ;) Ja..? Ja..? Weet je het? Sjjtttt, niets zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doet me wel aan het denken zetten nadat ik nu meer aan het blanken ben dan vangen. Maarja zal het eraan liggen dat ik alleen met boilies voer? Voor de zekerheid toch maar weer is kijken of het lokale tuincentrum nog wat zakjes heeft liggen:)

    Groeten Jordy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al Jaren een Winner....., en aangezien mijn schoonpapa zo'n 1500 sierduiven heeft zitten is hier de voorraad duivenvoer altijd aanwezig hehehehe,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Boudewijn: Ouwe borrelaar! Zeker met minipellets? Oei!
    @Jordy: Berg van die meuk dumpen kan goed werken nu. Niet de volgende dag gaan vissen natuurlijk. Ik laat het echt effies rusten. Vooralsnog gaat het prima, ik vang in ieder geval af en toe een vis :)
    @Richard: 1500 duiven???? Da's twee jaar lang elke avond kip man! :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik ben sinds kort ook besmet met het virus. Niet het kippenvirus maar het andere k-virus, het karper virus dus. Nu ben ik de laatste tijd een stek aan het opbouwen met kippemais en hennep. Gekookt in de snelkookpan voor 2 uurtjes en klaar. Nu voer ik iedere dag wel een paar handjes, echter begint het deel dat nog in de pan zit te stinken. Is dit nu erg of kun je dit gewoon ngo voeren? Ik lees op verschillende fora nogal tegenstrijdige berichten.
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan er gewoon mee voeren hoor. De karper is wel wat gewend. Wat je ruikt is de start van het verrottingsproces. Dat klinkt smerig en dat is het ook. Het hoeft niet perse ongezond of schadelijk te zijn. Om maar eens een dooddoener te gebruiken: penicilline is ook een schimmel :)

    Het ergste nog is dat je de stank haast niet van je handen af krijgt. Als je de stank niet kan harden of wanneer je er een slecht gevoel bij hebt dan kan je na het koken natuurlijk eenvoudigweg de maïs in porties invriezen. Of conserveren met suiker en/of zout.

    Succes! O ja, zet de volgende keer aub je naam even bij je posting, da’s wel zo leuk! ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem, misschien ten overvloede om je te overtuigen, ik heb met duivenvoer gevist dat 3 maanden in een emmer lag te stinken en erg goed gevangen. Kan gewoon, jij, je mdebewoners en de buren moeten de geur alleen kunnen verdragen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie gouwe ouwe weer Rolf. Toevallig gisteren een emmer van die meuk wezen dumpen. Vandaag gelijk 4 zakken basterdsuiker ingeslagen. Moet van t weekend weer even wat zakken duivenvoer op de kop tikken bij een van die tuinrakkers. Je zou maar eens zonder zitten ;)

    Ik verwacht dat je komende sessie minimaal een 30-plu-buff eruit ramt :D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Trouwens, heb ik het goed gezien? Die foto met die gebroken ballen doen me denken aan je ouwe hete ballen van weleer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Top spul dat duivenvoer! Ik vis er ook al jaren mee en het blijft goed.
    Ik ga ook eens zo'n een mooie mix maken met wat gebroken ballen. Een dagje laten rusten klinkt ook wel goed, dat hoor ik wel vaker, ga ik ook eens proberen ;)

    BeantwoordenVerwijderen