Pagina's

zondag 15 april 2012

Lekker stinken en harken...

Ik verheug me nu al op de douche die ik morgen zal nemen. Als ik de slaap uit mijn ogen was, het ranzige vissensnot onder mijn nagels vandaan krab en eens langdurig mijn tanden poets. En die edelen delen dan! Oei, die zullen wel weer rieken en plakken. Daar zal weinig edels meer aan zijn. Lekker! Ik heb er nu al zin in maar eerst een nachtje ‘harken’ en stinken! Aldus mijn gedachtes toen ik gisteren naar het water reed…


Wel, om kort te zijn: Het werd harken en stinken deed ik alsmaar harder. Top dus, helemaal volgens planning en volledig naar wens. Het verhaal begint eigenlijk al vrijdag….

Onder het genot van een beschaafd pintje besluiten Ole en ik de nacht van zaterdag op zondag door te brengen op de JC14, Ole’s sloep. Met goede zin en een bos hengels voor de neus zal een eventuele blank niet zoveel pijn doen. Het plan luidt dat Ole in de middag de vis gaat zoeken en wanneer gevonden de boel in gereedheid brengt. Ik schuif iets later aan om het feest compleet te maken.

Deze zullen niet vaak stil hangen...

Op één van de plekken die Ole zal aandoen heb ik de afgelopen weken gevoerd. Niet heel regelmatig maar voor deze tijd van het jaar wel voldoende. Dit blijkt nu net de plek te zijn waar Ole de vissen spot. Terwijl ik vreterijtjes aanschaf en voldoende rookwaar in sla, is het harken al begonnen. Een schub van 19 en een spieg van 21 pond zijn reeds de haas en een derde wist de haak te lossen. Des te meer reden om hard door te rijden om van dit inmiddels potentiële ‘harkfestijn’ zo min mogelijk te missen.

Prachtig 'tonnetje', 10,5kg...

Dat zal je net zien! Als ik er ben, valt de boel stil. Donders. Dat is jammer. Maar goed, ik kook een rijk gevulde mie en als de avond valt en die kutfazant eindelijk eens z’n bek houdt (toet!), mag ik toch drillen. Een leuk projectvisje is even de mijne.

Mijn eerste spiegel van 2012!

Het is fris maar chill. Heerlijk een biertje nippend, beetje ouwehoeren, af en toe een brammerd onthaken. Dikke jas aan, muts op en mijmeren over de dingen die gaan komen. Nog voor het spookuur taaien we naar de slaapvertrekken in het vooronder en gaat het lichtje uit. Tot 3 uur dan. Iets van een run doet ons wakker schrikken. Mijn slaapzak gaat niet open en als ik eindelijk buiten ben ligt de vis al in het net. Een mooi schub met een dikke knar is het konijn, even de zak in. Dat doen wij ook.

Buffelkop... 11,5kg...

Om 7 uur mag ik aan de bak. De tweelingbroer van de 3-uur-vis hangt maar doet iets beter zijn best. De vis giert door de slip en ik verwacht even een giga-beer te hebben. De 2,5 ponder gaat helemaal krom als ik de vis moet blokken voor een obstakel. Dat lukt prachtig maar dan besluit de vis om onder de boot te gaan ‘wonen’! Wat een mafkees. Het is eventjes spannend, of eigenlijk gewoon 5 tergende minuten, maar dan is het pleit beslecht en hebben we op eens twee twintigers naast de boot!

En mijn woeste krijger, 11kg...

Na de pix bakken we eieren met kaas en champignons en drinken veel koffie. Het zit er alweer op. 16 uur netto vistijd en zes runs, kijk, van dat soort stats word ik nou blij. Om half 10 zit ik bij Boudewijn aan de koffie en laat hem trots de foto’s zien, hij geniet mee. Het toilet is iets minder blij na mijn ‘penetrante’ bezoek. Hij attendeert mij op hoe lekker het is om te douchen na zo’n vet nachtje harken. Ik versta hem en snel naar huis, lekker ruikend aan mijn vishanden en met een plakzak. De resultaten van de eerste nacht van 2012. Toet!

16 opmerkingen:

  1. en dit graag elke sessie
    DANK U.....
    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stapt er 's morgens een vermoeid manspersoon bij mij binnen, laat een geurvlaag als een bunzing achter, maar het is hem vergeven. De blijdschap die hij uitsraalde, de voldaanheid, de bevlogenheid waarin hij zijn verhaal deed, stinkt geluk?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die zijn in de pocket, gefeliciteerd heren met het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie vissen! Die plakzak moet je er maar voor over hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het vieze in dit verhaal is herkenbaar ;) Het vangen niet :(
    Mooie nacht vol actie. Super hoor!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Boudewijn, geluk stinkt volgens mij niet, maar een bevlogen harkende bunzing aan de eieren, champions,kaas, aan veel sterke koffie.......dat is volgens mij de receptuur voor een ongekende methaan bom !
    @Rolf/Ole prachtig resultaat mannen, mooi verhaal en dito vissen !

    Gr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Top resultaat mannen! Dat zijn nachten waar je voor gaat vissen.
    Mooi verhaal ook weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een mooie serie vissen mannen !!!

    mvg Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijke vissen heren! Congratz!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Boudewijn: Stinkt het nog? Kijk daar maar eens achter die stapel blauwe handdoeken :)
    @Richard: Cheers!
    @Andres: Een plakzak is goehoehoed!
    @Koen: En nu weer een weekje blanken... Ik zet ook niet alles online hoor ;)
    @Peter: Waren geen ditovissen, waren kerps!
    @Hylke: Precies, er mot wel geramd worden als gestonken wordt!
    @Sander: Wordt tijd dat jij eens een buffie pakt Sander... De tijd komt rap naderbij! Ik voel het an me plakzak :)
    @Tsak: Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. duurt nog even voordat ik echt kan gaan vissen ( dagelijks )
    nu nog even ,werken ,werken ,overwerken en de boot ,hond ,vrouw ,kind ,familie !!! pfffffff ik word duizelig !!! ghe ghe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker gedrillt, maar hebben jullie aan af2 gedacht?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waar heb je het over? En heb je geen naam of zo?

    BeantwoordenVerwijderen