Pagina's

woensdag 16 mei 2012

DD & MM 2van2

Het loopt voor geen meter de laatste tijd. Het kan allemaal wel maar ik sla steeds net de plank mis. Ik heb nog nooit zo veel vis gezien en tegelijkertijd zo weinig gevangen. Harder dan dit kan ik niet vissen, of, misschien kan ik het wel maar wil het niet. Maar uiteindelijk zal het tij keren. Het tij keert immers altijd. Voor mij keerde het gisteren.
 
 
Na de zeer vroege ochtendblank en de verplichte huishoudelijke taken, zit ik stom naar het beeldscherm te staren. Ik moet werken, de deadline van het AHV-blad nadert. Maar ik kan mijn kop er niet bij houden. Ik besluit dat dit zo zinloos is en bel iermand op. Even later zit ik op de scooter, ik ga koffie drinken bij Boudewijn. Voor de zekerheid heb ik toch maar een penhengel meegenomen. Je weet maar nooit.
 
Als eerste check ik de twee voerplekjes van eerder die dag. Die zijn helemaal leeggevroten! Er zwemt wel een koet maar dat ding is zo mager, dat kan nooit de schuldige zijn. Met een dubbel gevoel tuf ik verder en check onderweg wat bruggen. Het zal brug 7 geweest zijn als ik vis spot. Vier mooie, lage twintigers cruisen onder het oppervlak richting brug. Snel voer ik een paar handjes kruim aan de andere kant en maak de hengel in orde. Maar de vissen komen niet onder de brug door. Mmmm.
 
Het was een schijnbeweging of zo. De vissen liggen nog steeds aan de andere kant van de brug. Een beetje hangend op half water. De pen gaat op 50 cm en een brokje boilie op de haak. Het drijft langs het groepje, ze geven geen sjoege. Ik raak al aardig gefrustreerd. Waarom lukt niks de laatste tijd. Onder in mijn vistasje vind ik wat boterhammen van een paar dagen gelee. Zonder veel vertrouwen gooi ik wat stukken in een hoek en verwacht dat de vele koeten het wel snel zullen verorberen. Niets is minder waar!
 
De enige spiegel van het groepje komt direct op het geluid van plonzend brood af. Ik geloof mijn ogen niet wanneer het beest echt meteen begint te slobberen. De drie schubs zijn verdwenen. Ik ben even de kluts kwijt! Wat nu? Ik begrijp dat ik nu moet toeslaan, iets met een drijvende korst? Maar dat is helemaal niet mijn ding. Dat kan ik toch helemaal niet!? En daarbij, mijn hengel is voorzien van een dobber, ik kan het zooitje wel ombouwen maar dan is de vis waarschijnlijk al weer weg en ik heb nog maar een half sneetje brood.
 
Het is eigenlijk allemaal te eenvoudig, de oplossing ligt zo voor de hand. De vis zwemt eigenlijk recht onder me. Als ik de haak voorzie van een korstje en deze gewoon voorzichtig laat zakken en daarbij de dobber gewoon in de lucht houd…. Dan moet alles goed komen! Toch? En dus ga ik korsten, ik ga een vis proberen te vangen middels de ‘Margadant Methode’…
 
Het doet allemaal heel onwerkelijk aan. Mijn korst ligt nog 3 seconden in het water als de psiegel zich omdraait en met open bek nadert. Ik zie dat de bovenkant van de bek zich vult met lucht. Dan is mijn korst weg. Ik tel tot één en ros. Ik verwacht er helemaal niks van maar eindelijk doe ik weer eens wat goed. Het water klapt uit elkaar, de vis neemt een geweldige run en mijn slip kan het maar net bijhouden. Ik sta met een hoepel, mijn handgebouwde CastingCorner penhengel van 390 cm doet z’n best. Aan de andere kant van de brug hoor ik koeten keffen. De vis zit daar dus al. Rustig blijven nu.
 
Ik sterf duizend doden als de spiegel aan de andere kant van de brug naar de kant koerst. Dat mag niet gebeuren, daar staan palen, dan is het over. 30/00 zingt als ik geen lijn meer van de spoel laat trekken. Een moment is er een impasse, dan win ik terrein. Na 10 minuten ligt de vis onder de top maar is niet te landen omdat ik nog steeds op de brug sta. Dit wordt link, ik moet van een muurtje springen, anderhalve meter hoog, om op de oever te komen. Daar ligt een obstakel, dat kan alleen maar fout gaan. Ik bel Boudewijn, die woont vlakbij, hij komt er aan.
 
Nog 10 minuten en diverse runs later. De spieg geeft het op, ik waag het er op en spring van het muurtje. Op het moment dat ik de vis het net in loods komt Boudewijn aan. Ik ben blij, heel blij. Niet alleen dat ik een prachtige spieg heb gevangen maar de hele manier waar op is echt geweldig. Een manier die ik helemaal niet ken/kan, wat een feest.
 
Check de foto en het filmpje, de video-editor die ik heb gebruikt stamt uit het jaar Kruik vandaar dat het er allemaal een beetje armoedig uit ziet. De tekst loopt niet synchroon met het beeld maar je krijgt in ieder geval wel een idee van hoe blij ik was…
 
 
De vis die niet kon!
 
 
Werkt het filmpje niet? Klik dan op deze LINK

29 opmerkingen:

  1. Hopppa ! Het tij is dan toch gekeerd, en hoe.
    Prachtige kerp Rolf, en een mooi verhaal.

    Proficiat!

    Peter

    p.s. het filmpje kon ik nog niet bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Peter: Thanks, ik was er dan ook (zoals wel duidelijk is) errug blij mee!
    @Seb: Bedankt voor deze diepe en vooral intelligente reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vette bak man!
    volgens mij heb je die hele brug geswaffeld....
    eindelijk weer eens een dikke;feli.

    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Patrick: Hahaha, er zat wel wat gewicht in het beestje maar de manier waarop alles gebeurde maakte het zo mooi... Cheers!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij was gaaf! Jij was gaaf! Dit was zo'n moment waar vissen om draait, waarvoor je het allemaal doet, dat je dat weer even beseft. Hooked on MM!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Boudewijn: Ha! Er is een methode naar je vernoemd! :) Hoe vet is dat dan? Binnenkort zeggen mensen: 'Ben effe een uurtje Margadanten, zie je zo...' Het leven is goed, uiteindelijk komt alles recht. Linksom, rechtsom of met een korst. MM rules!
    @Julian: Ja! Ik riep ook maar wat in mijn enthousiasme, heb het er maar in gelaten. Tis weliswaar een beetje infantiel maar ook wel weer zoals het was. Gewoon top, gewoon leuk, gewoon blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi vissie Rolf!!!

    Ik ken de methode en heb hem ook al eens met succes gebruikt in een vergelijkbare situatie (hoge kant en te lui om om te bouwen). Maar dit jaar ben ik met de pen en aan de oppervlakte nog niet succesvol. Je verhaal en filmpje motiveren. Dank daarvoor. En terecht dat je er blij van wordt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tering, wat een mooie leder! En op wat voor een manier gevangen... Dè Margadant Methode 2.0 (jahaa met dobber in de lucht als beetindicatie)

    Congratz ouwe, eindelijk weer eens vis in de pocket =)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha die Rolf,

    prachtig als iets lukt wat je ter plekke bedenkt! Ik kan me heel goed je gevoel voorstellen en dan maakt het formaat helemaal niks meer uit.

    Gefeliciteerd.

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Rolf,

    mooie lederkarper zeg. Gefeliciteerd! Niet enorm maar wel een enorm mooie vis.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Bert: Ha! Ik heb je gemotiveerd! Nu wordt het allemaal nog leuker :)
    @Tsak: Ouwe Spanjaard, ik noem het geen leder (heeft een paar minischubjes), maar wat boeit het? Inderdaad, gewoon eindelijk weer een vis.
    @Dale: Ha die Dale, formaat doet gewoon een keertje niet terzake. Wat wel telt is de schoonheid van de vis en dan heb ik het over de bek. Die was gewoon maagdelijk! En daar wordt ik gewoon nog een keer blij van!
    @Anoniem: Precies, een mooie vis. Hopelijk blijft-ie mooi. Je weet maar nooit met al die 'slagers' aan de waterkant....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om jou zo enthousiast te zien in het filmpje !!!
    Dat is buiten om de mooie buit al leuk om te zien !!!
    Karpers hoeven niet gigantisch te zijn om wat bij iemand los te maken.
    In 1 woord TOP

    Blijf ze vangen mannn.

    Groeten Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zie je wel dat zelfs jij met de korst kan vissen ;-)

    Told you so!

    Tot zaterdag.

    gr,

    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hé Rolf,
    Lekker verhaal man! En dat enthousiasme op het filmpje zou mij ook (haast!) aan het kurreperen brengen...
    Maar hoe mooi die spiegel ook is, hij/zij verbleekt letterlijk bij die Gouwe Mokummer op de cover van de nieuwe Karperwereld.
    Wát een fraaie en bijzondere vis is dát!

    groet,
    Peter
    Soest

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Sander: Mooi samengevat, geen speld tussen te krijgen, cheers!
    @Kevin: Haha, ben ik nu de 'Korst-meister'? Ik ga het zeker nog een keer proberen maar zo makkelijk als het deze keer ging zal wel niet meer lukken...
    @Peter (Soest): Wat is Appelsientje mooi hè? Als ik er nu over na denk vang ik eigenlijk alleen maar toffe vissen dit jaar, bijzondere vissen of op een bijzondere manier. Ik ben een gezegend vissertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kijk hem blij zijn!
    haha, top man, vreselijk mooie vis!
    En dan ook nog eens zo gevangen, haha
    Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jah Rolfje Ouwe Boile Verslaafde, Brood werkt ook, en dat weet je van mij ik ben er verzot mee,
    al mijn 20 en 30+ karpers zijn hoofdzakelijk met een (turkse) korst gevangen ook op groot water zoals Sloterplas, de voorraad turkse flappen ligt hier dan ook altijd in de vriezer,
    gefeliciteerd met dit resultaat,

    Groet Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bekende kale! had en vier jaar geleden ook al eens.Zit mooie groei in! Fellies!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Pim: Blij als een 'motherf*****r' man!
    @Richard: Helemaal niet verslaafd, als er iemand flex is dan ben ik het. Gewoon tof!
    @Dres: Waar is die foto dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Op een andere manier een vis vangen dan je gewend bent levert wel een hele blije Rolf op!!! Geweldig om jou zo gepassioneerd op film te zien. De volgende keer wel iets sneller (of is het nu langzamer?) praten. Dan haal je het beeld in ;)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Rolf, tof filmpje, en nog toffer verslag!
    Hij is je weer gegund hoor! Gaaf!!

    Grtzz Hylke
    Ps. Je cover en verhaaltje in/op de Karperwereld is ook weer als vanouds!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 'n sneetje brood, is je sponsor ook weer blij maar wie heeft wie nou bij de ballen ?~)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hee rolf ten eerste gefeliciteerd met je koi man oranje boven en nou je eerste op de korst????? die bouman gaat helemaal los te gek man . enne hoe je dobber omhoog he .groetjes fons

    BeantwoordenVerwijderen
  24. kom eens bij mij in mijn sloot kijken, ik weet niet wat er zwemt, maar het is heel groot,

    gr, je zussie Katja

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Koen: Ik zal de volgende keer met gepaste traagheid mijn snelheid aanpassen :)
    @Hylke: Thanks man, 'we' doen ons best :)
    @Seb: Deze snee brood werd gesponsord door: BMW!
    @Fons: Tweede, maar die eerste was zo mini, die tel ik niet, haalde niet de pond!
    @Katja: Is die vent van je er in gelazerd? :)) Nee, het zal karper zijn. Die trekken nu van het grote water de ondiepe slootjes in om te paaien, kan ieder moment gebeuren. Is leuk om naar te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. I.v.m. een overbelaste server heb ik het filmpje even offline moeten halen. Excuus!

    BeantwoordenVerwijderen