Pagina's

zondag 25 maart 2012

'zagerij de Kwezel' - 005

Het is zaterdagavond, of eigenlijk zondagmorgen, het is half één. Ik zit op mijn schrijfstoel. Ik heb net het concept geschreven voor de volgende Dé Karperwereld en ook nog eens een artikel voor in Hét Visblad, de mega-editie welteverstaan! Daar komen er 2x per jaar 500.000 van uit! Da’s een half miljoen jongen! En nu het toetsenbord toch al gloeit, pomp ik er meteen maar effe een ‘zagerijtje’ uit.

Vanochtend (okee, gisterenochtend dan) zat ik om half zeven aan de Lijkengang. Het was niks. Anderhalf uur en geen enkele piep. Vrijdag precies hetzelfde. Julian zei het al op facebook (HIER), dat 90 minuten blanken weinig zegt maarrrrrrrr. Ik geloof er in dat de vissen aan het zwemmen geslagen zijn. De vissen zijn, in kort Amsterdams, eenvoudigweg ‘pleite’. Nu al? Ja! Nu al! De overwinterplekken zijn verlaten en die flikkers zjin gewoon weg. Rotjongens!

Wat nu? Het is half maart en ik wil. Wat zeg ik? Ik moet! Hard, vaak en nog harder en nog vaakerder. Maar ik moet me inhouden. De vangstberichten, links en rechts, stemmen de ene keer hoopvol, de andere keer tot nadenken. Het is half maart ‘for god sake!’

Tijd voor een plan dus. Aankomende week ga ik werken. Een beetje freewheelen met een hengel wellicht. Misschien wat voeren hier en daar. Uitzondering is donderdag, dan ga ik namelijk een meter vangen. O ja? Ja! Met minder neem ik geen genoegen. Logische zaak die verder geen uitleg behoeft. Spreek je dan.

Ondertussen heb ik hele andere problemen. Ik moet een boilie kiezen! Op dit moment vis ik met Instant8 van Martin, zoetig balletje met een vleugje vis. Maar ja, het voorjaar komt er aan. Ik ben echt een vismeel-sucker maar besef tegelijkertijd dat ik mezelf beperk. Dat is echt te bewijzen, geen stom praatje. Diverse najaren vissen op het KKW zat Frank D. naast me. Hij viste met zoet, ik met vis. Hij ving, ik ving. Een paar hoeren vingen we allebei maar voor de rest totaal andere vissen. Wat moet ik doen?

Aan de ene kant is daar de Black Octopus. Een gruwelijke bal! Diepzwart met alle kwaliteiten van de ‘gouwe ouwe’ squidbal maar met veel meer. De geur is super, ja hoe noem je dat? Superhard? Kneppelsterk? Ik twijfel, een typische bal om of mee te rammen of hard mee op je bek te gaan. Ik ga het toch doen. Ik geloof er in, ik geloof er echt in.

Aan de andere kant is daar de Fishy Robin Red. ‘Ga toch met MonsterCrab vissen’, zegt iedereen. Flikker op! Dat die bal werkt is inmiddels wel bekend, ik wil wat anders doen. Of de white-chocolat en coconut dan? Sjeezis, al die keuzes maken me gek. Was ik maar testvisser van een bedrijf met 2 smaken i.p.v. Martin met al die mogelijke toppers. Bio-insect? Waarom Martin? Waarom doe je met dit aan?

Hoe het ook zij. Ik ga een keuze maken. Ik ga twee ballen kiezen en daar mee vissen. Een vissige en een zoete. Of toch twee vissige? Ik weet het nog steeds niet. Het is een luxe-probleem, ik weet het en ik geniet er stiekem best wel van maar… Ik moet wel kiezen. Misschien dat jullie me kunnen helpen?

8 opmerkingen:

  1. Gewoon een lopend buffet zonder thema maken. Alles door elkaar voeren, en met verschillende soorten boilies vissen. Het is zo simpel. Waar doe je moeilijk over? Of denk ik te makkelijk? Jij wilt natuurlijk dat de vissen helemaal gek worden op die ene boilie waar jij iedere dag mee gaat voeren. Dat de vissen de voerplekken van andere karpervissers af en toe bezoeken om te snacken, net zoals veel mensen naar de Mac gaan en achteraf spijt hebben. Bij jou komen de karpers echt eten. Onbeperkt zonder schroom. Het gevaar zien ze niet. Allemaal dezelfde boilies. Verwarring… waar ligt potverdorie dat rigje? Zomaar wat getypt hierboven. Weinig diep nagedacht. Maar begrijp je lastige (maar stiekem ook wel leuke) keuze. Succes :)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog wel een goed recept voor je liggen ouwe rammer!

    Gr Julian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De man van een half miljoen heeft een probleem met z'n ballen, ik vraag me af waarom ik dit leuk vindt. Ik zou graag advies geven maar wat weet ik van squidballen of white chocolat en coconut ?Trouwens wat weet ik van vissen ? De ballen. Dat is wat ik ervan weet. Sorry jongen, you're on your own. Vol spanning wacht ik je avonturen dus maar af ?~)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hehe, ik wist het wel, denk ik... kies zoals je vist, laat je gevoel spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Koen: Door elkaar voeren doe ik niet, misschien met wat tijgers erbij maar geen verschillende smaken ballen. Daar leer ik niets van en daar heb ik geen goed gevoel bij. Ik ga deze week kiezen. Wordt vervolgd ouwe!
    @Julian: Hehehe, ik denk dat ik dat receptje ook nog wel ergens heb............
    @Seb: Doe niezo ballorig, balletje! In jouw geval, om je een idee te geven van het dilemma, je kan kiezen tussen een concert van Zappa of Pink F. (oude samenstelling). Wat kies je?
    @Boudewijn: Gevoel is leuk maar het gaat meer over twijfelen, of beter nog, weifelen. Ik kan het niet uitleggen, sorry...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aha nu snap ik 't probleem, alleen eigenlijk ook niet want zappa is al jaren dood en pink floyd eigenlijk ook al helemaal in de oude samenstelling... maar ik weet dat ze allebei sukses hadden, dus in jouw geval heb ik er het volste vertrouwen in ?~)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zoet zoet zoet of anders zoet zou ik zeggen.
    Nee, gekkigheid toen der tijd miss een welkome afwisseling tussen het vismeel geweld aldaar.
    Ik zou voor een mooie combi gaan Rolf.

    Succes met kiezen!
    gr van een vissertje die zowat niet eens meer weet hoe karpers eruit zien haha

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Frank: Je hebt gelijk. Dat ga ik doen. Ik denk aan Unforced Hemp en Fishy Robin Red (met een uitstapje naar Black Octopus, die moet ik gewoon toch effe proberen....)

    BeantwoordenVerwijderen