Pagina's

maandag 12 maart 2012

Beukertje...

Vorige week zondag was daar de eerste vis na de vorstperiode. Een prachtige schub van zo maar 23 pondjes. Na alweer een week van spaarzaam maar consequent voeren zou het gisteren echt helemaal los moeten gaan. Het ging niet los maar er werd wel weer een beukertje geklatst.


We hebben er een gruwelijk goed gevoel bij. Eindelijk eens die zon op het water, het water nog te koud voor de vis om weg te trekken en een bal die dik twee maanden gevoerd wordt. Dat er vis zit, dat weten we inmiddels wel. Dat ze het voer lusten ook, ze kakken het bijna allemaal uit, hoeveel bewijs wil je? Het is nu zaak om de watertemperatuur goed in de gaten te houden en daar de voerhoeveelheden op aan te passen. Het blijft een gok natuurlijk maar als het water warmer wordt en er ligt niks meer te vreten dan gaat het gas op de vinnen en is de vis pleite. Zo simpel is dat.

8.00 uur zondagochtend. De stad katert uit van een avondje zuipen en wij zitten aan de koffie te wachten op de dingen die komen gaan. Om de één of andere reden denken we allebei dat we een 27-ponds spiegel gaan vangen. Een bijna leder ook nog. Welnu, die vangen we niet. Dat doen we de volgende keer wel, dan issie alvast wat zwaarder. Vorige ving ik de vis, de eerste is vandaag dus voor Ole.

Wat heb ik tegenwoordig met die beesten?

Het duurt te lang. Ik had toch wel op een aanbeet gehoopt binnen een uur. Om half 11 gaat Ole even aan de andere kant van de brug checken. Misschien ligt de meute daar te chillen in de zon? En natuurlijk gebeurt er wat er gebeurt. Ole is nog geen 2 minuten weg of de middelste stok wordt zowat uit de pod gerost en de pieper jankt het uit. Ik schrik er van, zo kneppelharde run heb ik dit jaar nog niet meegemaakt. Tja, ik kan niet anders dan de hengel pakken en de vis blokken. Dat lukt maar net, wat is dat beest snel! Even fluiten en Ole komt aangesneld. Natuurlijk bied ik hem de hengel aan maar hij slaat het af. Dat zou ik ook doen. Het boeit nog steeds niet wie de vis vangt, als-ie maar gevangen wordt!

Ik schat de druktrekkende vis op een pondje of 15. Ole denkt aan een midtwintiger. Zo oneens over het gewicht van een vis waren we nog niet eerder. We krijgen allebei ongelijk, of, als je het positief bekijkt, samen gelijk. Want de vis hikt net over de 10 kg grens heen. Pats! Alweer de derde van het jaar. Oei, dit wordt echt een topjaar. De gele brei op de mat zegt voldoende, het voer werkt nog steeds.

Beukertje met een 'toeter' op zondag!

Gaat het nu dan los? Jeemig, wat zijn de omstandigheden goed. Zon op het water, kabbel er op, de rigs liggen perfect. Maar helaas, we maken de geplande zes uur verder vol met ouwehoeren en een lauw blikkie bier dat Ole ergens onderin zijn tas vond. Dan komt Gijs langs, het jongste broertje van Ole. Hij verspeelt in een kwartier 3 shadjes en gaat dan maar karperen met een stukje kaas.

Gijs in 'full swing'...

De komende weken gaat het beginnen, dit is nog maar een voorbode. Let’s rock!

7 opmerkingen:

  1. Ole gunt een ander zijn vissie wel !
    Heb dit zelf ooit eens mogen ondervinden !
    Het siert hem dan ook zeker en dat mag gezegd worden !
    Mooie vis btw Rolf, en wat zijn ze toch mooi he die gracht karpers.
    Jammer voor zijn broertje dat ie niet een vette snoek heeft kunnen haken.

    Groet Sander Kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blij weer een dikke vis op de foto te zien. Goed gedaan jochie ! Al vind ik wel dat ie van Ole is, hoewel hij zo galant was om even weg te lopen. Als 't om de temperatuur gaat moet je me geloven, die gaat vanaf 't weekend gestaag omhoog, met 16 tot 17 graden in 't verschiet. Ik voel 't aan de likdoorns en aambeien die ik niet heb "~)
    Droeten aan de vis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wederom slaat Rolole toe! Zes uurtjes zitten met zulk weer en stinkende handjes is geen straf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sander: Het gaat niet om gunnen. Het gaat er om dat die vis de gracht uitkomt. Wie de hengel vastheeft is volstrekt onbelangrijk. Die fase hebben we een jaar of 5 gelee gedag gezegd. Maar inderdaad, tis jammer dat Gijs geen moer ving. Tis ook wel een wijsneus. En je weet het toch? Wijsneuzen moeten af en toe een pak voor de broek hebben. Daar worden ze hard van....
    @Seb: Droeten? En heb je geen aambeien meer? Moet ik een andere bijnaam voor je verzinnen ouwe mueslibips! :))
    @Boudewijn: Zo is het! Eindelijk tof weer en dan ook nog klatsen! Ik zou haast al die kouwe, natte, stille en eenzame uren aan LdV vergeten. ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde !!!
    Moet er misschien wat meer de tijd voor nemen als ik reageer !!!
    Te impulsief waar door ik onduidelijk bent !!!
    Sorry mate !

    Het siert jullie dat jullie er zo over denken (( wat 1 ieder eigenlijk zou moeten doen !!! ))
    Beter voor de vis, en de kans op het vangen van een vis word vergroot !!!
    Gebeurt vaker dan we denken dat hier door vissen worden verspeeld wat niet nodig is bij andere karper vissers !!! althans denk ik dan.

    MVG Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Rolf, je schrijft nog steeds leuke verslagen/halen!!
    Heeft te lang geduurd alvorens ik hier weer terecht ben gekomen!

    Mooie grachtenkarper!!

    Ik zal proberen je site wat vaker te bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie hebben weer goud gescoord! Fellies! Instant8 heeft zich wel bewezen inmiddels. Uiteraard, en niet geheel onbelangrijk, is jullie viskunde daar ook debet aan.

    Cheers mannen!

    BeantwoordenVerwijderen