Pagina's

vrijdag 16 maart 2012

De Vis5daagse - dag 2

Je kan je afvragen waarom ik van allerlei plekjes bevis, vaak niet de makkelijkste, terwijl er een prima spot is die lekker vis oplevert. De Lijkengang dus. De laatste twee vissen waren ook nog eens 20-plus! Waarom zit ik dan in een bosje, in een waadpak, te blanken? En dat eigenlijk ook wel een beetje verwachtend, dat blanken dus. Ik leg het uit.


Er zijn twee redenen waarom ik nu niet op de Lijkengang vis. De eerste. Ik vis omdat ik wil ervaren hoe het is om vrij te zijn in het benauwde Nederland. In de Randstad, zo je wilt. Noem me een romanticus, noem me een dwaas. Ik kwijn graag en dan bij voorkeur achter een bosje hengels. Gewoon, de wereld draait door en ik sta stil. De A10 suist en ik kwijn. Niet weg, neen! Gewoon tevreden en berustend in mijn blankend lot. Wat dat betreft kan ik misschien maar beter voortaan alleen vissen. Alleen raak je toch eerder in die bijzondere trance waarbij de realiteit zo helder wordt dat het welhaast een sprookje lijkt.

Andres in actie...

Natuurlijk wil ik een vis vangen en als ik al de principes aan de kant zet dan kan dat ook vrij eenvoudig. Maar wat is daar nu aan? De smaak van de overwinning is toch altijd zoeter als de ‘tegenstander’ een waardige was? Genoeg diepzinnigheid. Dit is internet. Je kan veiliger ‘Jezus is een homo’ in de kerk roepen dan diepzinnig worden op internet. Helaas de waarheid. Reden twee:

De tweede reden is dat de Lijkengang een kwetsbaar plekje is. Een plekje van Ole en mij. En dus romen we die plek samen af. In overleg mocht Pim een visje komen vangen maar voor de rest is alles van ons. Hebberig? JA! Als ik er niet ben dan gaat Ole niet en al helemaal niet met iemand anders, omgekeerd hetzelfde. En Ole heeft het druk nu. Nieuwe baan en zo. En dus voer ik braaf en wacht ik netjes tot zondag. Maar het jeukt. Het jeukt zo hard dat het pijn doet. Deze zondag ‘maggen’ we weer. Gewoon met z’n tweetjes. Dat is bijna hetzelfde als alleen. Omdat we niet hoeven te lullen. Begrijp je dat?

Een driedoornige stekelbaars!

Vandaag was top. Geen moer gevangen. Okee, een handje vol driedoornige stekelbaarsjes die Andres handig het water wist uit te scheppen. Voor de rest was het stil. Maar het was goed. Ik heb een goed gevoel. De volgende keer gaat het gebeuren. En anders de keer daarna. Dat is alles, meer is het niet.

5 opmerkingen:

  1. Jammer mannen.

    Jullie zijn gewoon kei hard, en zijn niet bang om niets te vangen.
    Wat is een goede karper visser, iemand die veel karper vangt ???
    Ik dacht het niet ouwe, iemand die durft te blanken en dat durft toe te geven !!!

    Toch heb ik weer heerlijk gelezen top !!!
    Succes morgen en ik zal zeker duimen voor een wel verdiende vangst !!!!!

    MVG Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hee romantische dwaas, sorry dat zijn niet mijn woorden hoor, zoals je kunt verdwalen in het midden van nergens zo kun je vrij kwijnen in benauwd nederland, het leven is toch mooi zo. Wel moet je je vriend Andres nog vertellen dat vis in het water zit en de visser op het land. Het is maar een idee, wat weet ik, ik weet niet eens waar de doorns bij een stekelbaars zitten. Net als Sander zal ik morgen duimen voor een vette klats, al is blanken ok, een vis is ook niet mis. Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verwoord waarom blanken ook leuk kan zijn!
    Vissen om het vissen, vissen om weg te zijn, vissen om te genieten, vissen om tot rust te komen. Het niet hoeven/willen/moeten presteren is zo heerlijk!!!

    Ff als reply op je berichtje gister Rolf:
    Doe het graag, kan nu alweer genieten van je verhalen, en ben blij dat je me hier heen hebt geleid!
    In het barre noorden is het goed, lekker vissen, naar school, werken bij Kuperus en stappen, prima dus! ;) Meters zijn er wel gevangen, ik mag niet klagen voor de relatief weinige visdagen die ik het gemaakt!
    Ben nu al benieuwd naar je verslag van 29 maart!

    Grtzz Hylke

    Ps. Is je boek nog ergens te krijgen, of heb je nog ergens een exemplaartje liggen die ik van je kan overnemen, ben toch wel benieuwd geworden inmiddels! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sander: Zo is het! We gaan gewoon door, vis of geen vis. Enne, niet zo stalken meer hoor. Da's een beetje eng...
    @Seb: We hebben dikke fun, geen zorgen. Mooie zin die eerste, ouwe filosofische hippie dat je bent!
    @Hylke: 29 maart wordt een 'alles-of-niksie' als je begrijpt wat ik bedoel. Als-ie gaat is-ie groot. Als-ie niet gaat dan is het jammer...
    Voor m'n boek moet je even mailen, ik mats je wel: rolfbouman@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Seb: Sorry man! Liet me ff gaan!! Ik ben ook niet te houden op dit moment.

    BeantwoordenVerwijderen