Pagina's

woensdag 20 maart 2013

P'log: Inhoudsloos

Gisteren liep ik door Zierikzee. Dat ligt in Zeeland. In het hart van Zierikzee ligt een brede strook groen, voornamelijk gras. Juist toen ik daar liep werden er een aantal fikse bedden van viooltjes voorzien. Vijf sterke gemeentemannen stonden deze noeste arbeid te verrichten in felgele doorwerkpakken. Alhoewel?

Bij nader inzien werd er meer gediscussieerd dan geplant. Omdat ik toch te vroeg was voor mijn afspraak, besloot ik het een kwartiertje aan te zien. Het was lachwekkend en treurig tegelijkertijd. In de tijd dat ik stond te kijken werden er precies tien viooltjes geplant én weer uit de grond gehaald! Gezien de woeste gebaren van het vijftal was er een verhitte discussie gaande. Na twintig minuten had ik er genoeg van, ik kon het niet langer aan zien.

Het communicatieve leven bestaat uit het uiten van lofliederen en het oneens zijn met elkaar. Ik mag graag van mening verschillen met mensen, vooral met die van vismaten. Bij het verbaal sparren dat dan vaak plaatsvindt, gaat het feitelijk al binnen een paar minuten niet meer om de inhoud maar om wie het best zijn argumenten kan verwoorden. Of die nou kloppen of niet. Dat gebeurt op ieder niveau zo. Politiekelingen hebben dat tot een ware kunst verheven, dat is iets waar je best zorgen om mag maken. Het gaat er niet om wat je zegt, het gaat er om hoe je iets zegt.

Als ik een half uur later weer langs het plantsoen loop, zijn de vijf gele mannen heel hard aan het werk. Ik vraag mij af wat er veranderd is. Dan spot ik een besnorde man die tevreden aan een stompje sigaar lurkt. Hij is vast de baas want hij heeft een oranje jas. Ik vraag me af wat hij gezegd heeft. En of hij überhaupt verstand heeft van violen! Maar wat maakt dat uit? Het gaat er om hoe hij gezegd heeft wat hij gezegd heeft. Het heeft gewerkt en over een maand staat Zierikzee in bloei en is iedereen alles vergeten.

Een leven zonder discussies lijkt mij heel saai. Toch wil ik pleiten voor het ‘geluisterde’ woord. De inhoud van de boodschap biedt veel meer houvast dan een bloemrijk doch inhoudsloos betoog. Denk daar maar eens over na…

5 opmerkingen:

  1. discussie is prima, de doel is meestal de andere overtuigen van zijn ongelijk of jouw gelijk.

    echter ik heb een broertje dood met anderen die niet die met alle geweld je willen overtuigen van jouw ongelijk en daarbij zo overtuigd zijn van hun gelijk dat eigenlijk tegenredenatie vervolgens leugens moeten zijn.

    reactie van mij is; jij gelijk....en ik doe keihard mijn eigen ding!

    eigenwijs of wijs???? zeg het maar.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Discussies, bij voorkeur oeverloos en hooglopend - hoe dat ook gaat - zijn mooi maar om daar nou violen uit Zierikzee bij te halen mag dan wel bloemrijk zijn maar biedt alleen het genoegen van een oranje baas. Denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als inhoud belangrijker is dan de vorm, hoe verklaar je dan het succes van Tatjana en Italiaanse auto's?

    Groet, Jurriën

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, en wat wil je nu eigenlijk zeggen? ;)

    BeantwoordenVerwijderen