Pagina's

zondag 23 september 2012

Boezembeer!

Vette shizzle! Gisterenavond kom ik binnenkakken na een korte (en succesvolle!) avondsessie op een groot water (hierover later meer) en stap ik om 1.00 uur tussen de vette lappen. Om vervolgens weer om 6.00 uur op te staan, 7.00 uur in te liggen en om 8.00 uur een boezembeer te mogen drillen! Bam! Zal ik het wel, zal ik het niet online zetten? De gieren zullen komen en mijn goed onderhouden voerplekje komen afromen… WTF? Ik ga het toch delen, het is te mooi en te leuk om voor mezelf te houden… Lees door dan!


Ik ken Gerard van het PeuterFonds, hij is een hardcore karpervisser en gaat geregeld het bestand van Rainbowlake het leven zuur maken. Zijn visserij staat haaks op die van mij en het leek ‘m wel eens leuk om te zien hoe ik het aanpak. Vanochtend was het zo ver. Een minisessie van 4 uurtjes op de Lijkengang, downtown Mokum. Hopelijk kan ik hem laten zien dat korte sessies wel degelijk een mooi resultaat kunnen opleveren. Wel, dat lukt. Dat lukt erg goed zelfs!

Het is inmiddels 8 uur, we liggen een uur in. Mijn swinger valt een stukje en stijgt een beetje. ‘Brammer’, mompel ik en pak de hengel op om de slijmerd te verwijderen. Maar dan is het game on! Uit het niks knalt iets bruuts er kneppelhard vandoor. En direct om een dukdalf heen en verder. Blokken is nu zinloos en dus gooi ik de slip verder open en ren via het talud de brug op. Daar sta ik dan, 5 meter boven het water. Het wordt een fantastische dril, de vis knalt vijf keer de brug onder en even zoveel keer weet ik ‘m zachtjes terug te pompen. Dat hele tafereel duurt 20 minuten en ondanks het vroege zondagochtenduur, is er veel bekijks.

Om überhaupt te kunnen scheppen, moet ik weer naar beneden. Raar gezicht, een man in een warmtebroek, gewoon op de stoep met een kromme hengel en een verwilderde blik. Ik heb de vis al gezien en het is een beuker, een gruwelijke boezembeer. Beneden is het zaak de vis door een dood lelieveld te loodsen. Ik besluit direct dat ik het water in zal springen als dat dreigt mis te gaan. Maar het gaat goed. Hangend op het steile talud terwijl Gerard met zijn stevige knuisten mijn ‘nekvel’ vasthoudt zodat ik niet de gracht inlazer, weet ik de vis nog betrekkelijk eenvoudig te scheppen! Joehaa!

De superlatieven van de omstanders zijn niet van de lucht; ‘wat een grote vis’, ‘dit is niet normaal meer’, ‘zwemt dat echt hier?’ De vis mag even onder de unster en van de uitslag van de klok word ik erg blij. Heel erg blij zelfs! Gerard kiekt er lustig op los en 5 minuutjes later zwemt de vis alweer rustig weg. Bam! Check de pix!

Vette shizzle!

En weer vol op het voer!

Boezembeer in topconditie...

Blij vissertje!

We blijven zitten tot een uur of 11 en genieten van het succes. Gerard mag nog een brammerd drillen maar verder blijft het rustig. Op een kakkende duif en een langswandelende, jonge reiger na, blijft het wat ‘wildlife’ verder rustig. De buit is binnen, nu lekker een paar daagjes nagenieten!

20 opmerkingen:

  1. wtf Rolf ! mooi man !
    Alles top dit weekend, op ajax na.
    Maar dit maakt weer een hoop goed !

    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekkere dikkert weer!!! Erg mooi dat contrast, zo'n heel donkere rug en dan zo'n lichte buik... dikke buik. CongtratZZ!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Pim en Lucie: Ja! Dit maakt alles goed ;)
    @Tsak: Cheers!
    @Boudewijn: Zaaien?
    @Sander: Eg wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kicken zo'n schup man.
    Een beer met vele kilometers op de klok, love them.
    Gr Frank.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tja wat moet ik zeggen.....
    je beloofde veel en leverde meer......
    wat een bak!
    zo'n vis maakt een seizoen en jij vangt ze geregeld.
    chapeau


    patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Frank: Ja! Ik word alsmaar meer een fan van grote schubs. Ik weet niet of je de laatste KW gelezen hebt maar wat ik daar in vertel dat meen ik echt.
    @Patrick: Grappig dat je dat zegt, ik heb juist het gevoel dat ik onvoldoende vang! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WAUW, wat een mooie bak weer
    das pas vissen.
    van harte

    mvg Bouke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Holy shizzle Rolf!

      Das nog eens een buffel van een boezemganger zeg.....

      Gaaf man, tof verslag.

      Gr Peter

      Verwijderen
  8. Ietwat nieuwschierig vanmiddag tijdens de pauze bij de Bruna het verhaal doorgelezen.
    Hulde Rolf!

    Mij staat deze van Joris bij: zo heel soms stuit je op een kudde oude knakkers , geniet ervan zolang het duurt.

    Gr

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Bouke: Ja, leuk hè!?
    @Peter: Er zwemt er ook eentje met jouw naam er op!
    @Anoniem: Leuke reactie maarre.... Wie is u? Ben oprecht nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. vuile schelm hy flikt het weer respect ouwe. groetjes fons

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Fons: Schelm? Hahaha, wat een mooi woord, was ik bijna vergeten belhamel! :)
    @Seb: Dank voor deze intelligente bijdrage...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Rolf,

    Om antwoord te geven op je vraag: Ik ben Ardy Veltkamp.

    Geniet van je boezemvangst kerel!

    Groetjes. Ardy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha! Jou 'kun' ik! Leuk dat je me volgt, die kanonnen die jij vangt zwemmen helaas niet in de boezem. Maar ooit als ik groot ben..... :))

    Voor wie Ardy niet kennen, check dit even (één van de velen!):
    http://www.haldorado.hu/photo.php?photoid=45524&w=400&h=268

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Rolf je kent me wel niet (wel is gezien bij "willem")feli met je vis ,er zit ook nog wel een "schubzilla" in de omgeving als ze nog leeft tenminste.Dus keep on going en wie weet!
    Ik woonde en viste ook daar in de buurt en heb haar wel eens gezien uiteraard kan ik niet vertellen waar.
    En voor diegene die denken er nu eventjes naar toe te gaan en dat gevaarte er eventjes uit te tjoekelen ....succes het heeft mij toen een paar honderd uur gekost voor iets van formaat,en dat in de stad met alle bijkomende "ongemakken" en dan de bramo's o,o,o de bramo's.

    gr dennis scherjon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Dennis,

    De grap is dat je in iedere gracht in mooi Amsterdam gewoon kans maakt op een dikke vis. Je zegt het goed, je moet er wel een beetje moeite voor doen en niet huilen over brammers en ander tuig :) Helaas ontbreekt het een hoop collega's aan durf en worden de rigs liever gedropt op bewezen plekken dan dat er zelf iets bedacht wordt. Door zo openlijk te publiceren, loop ik wel een groot risico maar weet je wat? Ik ben dat hele geheimzinnige gezeur een beetje zat! We zullen zien hoet dit verder uitpakt! Enne... Schubzilla, here I come! ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mannnnnnnnnnnnnnn wat een feest zo'n zondag ochten aan de gracht wat een genot om Rolf helemaal uit zijn dak te zien gaan heeeeerlijk.Was echt top man en wat een mooie vis zeg . Hoor hem nog zeggen: ja kleintjes en "brammers"maar ja ik heb niets te verliezen toch alle vis is welkom . Maar werden we wel ff stil van hahahaahahah genoten en geleerd weer van deze dag thanks mate see you soon.

    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen