Pagina's

zondag 5 februari 2012

Zagerij de Kwezel NV - 004

Ik begrijp iets niet. Ieder jaar, meestal zo rond begin december, treedt er bij mij een karperdip in. Het is nu alweer twee maanden later, het water ligt dicht en de vangsten van de afgelopen weken zijn op de kop af precies nul. En toch wil ik vissen. Op karper dus. Ieder vogelwak in de stad kan rekenen op mijn interesse, onder de resten gevoerd brood ontwaar ik schimmen. Het is allemaal wishfull thinking want het zijn toch echt plastic zakken. Maarrrrrrr…

Gisteren was ik in Zwolle. Mocht een middagje Martin SB promoten. Dat was leuk om te doen. Natuurlijk een paar keer een rondje gelopen en weer een hoop ouwe bekenden de hand geschud. Er werd veel gekocht door het publiek. Kruiwagens vol verlieten de IJsselhallen, wat nou crisis? Karpervissend Nederland maakt zich op voor 2012 maar zal de komende twee maanden z’n neus niet laten zien aan de waterkant.

Er valt altijd wel iets te klagen. Het is te koud, te warm. Te druk aan het water, te veel muggen, knutjes, bbq’s, honden, brasems. Ik draai het om. Het is lekker rustig nu. Geen muggen, geen brasems (en ook geen karper btw), geen jetski’s, geen malloten. Top dus. Top om nu, ondanks al die ijs-ellende, toch te gaan hengelen. Groot water ligt nog steeds open en dus liggen daar de kansen. Het Noordzeekanaal lonkt. Natuurlijk is daar de kans op een vis in mei/juni stukken groter, maar dan liggen elders weer de biggen voor het grijpen.

Waar blijft die karperdip? Straks komt-ie in mei! De fukker! Zal je net zien. Zit ik nu feitelijk voor Jan Doedel te hengelen en straks, als het grote harken weer een aanvang neemt, zit ik uitgeblust op de bank. Brrrrr, wat een horrorscenario! De knop omzetten en niet gaan is helaas geen optie, ik moet namelijk gewoon vissen. En niet op snoek, nee, op karper. Dus kies ik voor de gouden middenweg en beperk het aantal sessies tot twee per week. Da’s dus acht uur netto vistijd, of als het bevalt, iets langer. We gaan het beleven! Fijne week.

7 opmerkingen:

  1. Ik wil ook karperen! Maar ik wacht nog even..
    Het zal nog even duren voor het NZK ook bevroren is aan de kantjes, dan moet je toch echt even de knop omzetten..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Rolf
    Heerlijk jou gedrevenheid.
    Je vangt nooit een karper maar ik kan niet wachten tot je nieuwe berichten verschijnen.
    Van het nooit vangen van karper was een grapje hoor. ghe ghe (:

    Groetje,s Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Dennis: Ik heb het geprobeerd, die knop dus, het lukt niet. Geen drama hoor, ik ga gewoon verder met klooien, misschien lukt het wel een keertje :)))
    @Sander: Ach, karperen is meer dan alleen het drillen van een vis toch? Een goed excuus om naar buiten te gaan en geheel 'alenig' te verpieteren en de zin van het bestaan proberen te bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben benieuwd of de karpers zich aan jouw agenda houden, er valt weinig anders te doen dan doorgaan, de aanhouder en zo, je weet wel. Don't freeze yer ass, my friend ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twee keer per week een sessietje als je naar het water wordt 'geroepen'. Mooie gulden middenweg. Ken het, loop ook te klooien, maar het gaan, er uiteindelijk toch zijn en genieten van alles wat er niet is, maar andere dingen wel, dat is dan genoeg. En altijd die kans!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Rolf en Boudewijn Helemaal mee eens !!!

    MVG Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker hurr, gewoon ervoor kiezen om te gaan, om te blauwbekken, je tengels van je jatten eraf laten vriezen en zeulen met al dat vismeuk door sneeuwbagger bij -10 graden Celsius, vereist lef, vastberadenheid en kloten. En dat je daar plezier aan hebt is bewonderenswaardig.

    Ik hoop van ganser harte dat die bonus, dat kersje op de taart, de ontlading van gejuich, de euforie van overwinning gaat komen. Kortweg, lekkere spieg of schuub ;)

    BeantwoordenVerwijderen