Pagina's

maandag 20 februari 2012

Reintjes en Zwaantjes dinnerdate...

De afgelopen vijf dagen heb ik afwisselend doorgebracht aan de waterkant en achter de PC. Tot mijn grote vreugde kreeg ik zomaar een ‘dikke’ schrijfopdracht. De deadline is echter een beetje dichtbij en daarnaast moest er ook nog een column worden geschreven en twee advertorials. O ja, en dan ben ik natuurlijk alweer gestart met het verzamelen van kopij voor het volgende Vissen Magazine. Ik weet niet wat ik leuker vind van de bovenstaande ‘klusjes’ en dus kies ik maar niet. Maar natuurlijk moest er af en toe ook een frisse wind door het stoffig neusje. Daar gaat dit verhaaltje over. Waarschuwing! Als je slecht tegen dode zwanen kan en/of bloed klik dan niet door.


Het freewheelen van vorige week heeft mij goed gedaan. Maar nu het ijs bijna overal weg is weet ik dat het anders kan. Anders moet. Het is een combinatie van gevoel, kennis, ervaring, gogme, mazzel en doorzetten dat uiteindelijk die gewenste vis moet gaan opleveren. Een fragiele zaak dat voeren met deze watertemperaturen. Maar het draagt bij aan het goede gevoel en dus worden er nu sinds een week drie plekjes onderhouden. Mini-hoeveelheden plonsen naast de brug of worden richting de horizon geslingerd. Zal het wat opleveren? Tijd zal het leren. Ik heb tot vrijdag. Dan ‘moet’ ik op vakantie.

Een gracht, een boezemwater en een afgesloten put zijn uitverkoren voor het produceren van die run. Ik zal er maar twee kunnen bevissen voor vrijdag maar gelukkig zijn Boudewijn en Ole niet te beroerd om het afromen van mij over te nemen. Ik doe het toch al met ze samen dus who cares, als die vis er maar uitkomt, als dat voorgevoel maar bevestigd wordt.

Vandaag kwam ik iets gruwelijks tegen op één van mijn speurtochten. Op een klein water, waar ik vaak langs loop op weg naar het ruimere nat, wonen al enige tijd twee zwanen. Zwanen staan er om bekend dat ze elkaar hun leven lang trouw blijven. Toen er ijs lag liepen ze gezellig samen te waggelen, een koddig gezicht. Had ik er maar een foto van gemaakt. Ik vind er eentje. Schedel kapotgebeten, en het lijf leeggevreten. Dat doodbijten kan nog door een hond zijn gedaan maar dat leegvreten niet. Er zal nu ergens een vos liggen te uitbuiken. Kut voor die zwaan maar nog veel kutter voor die andere. Als die stomme vos nou gewoon één van die duizenden koeten had gegrepen! De laatste dans voor deze witte dame. Jammer hoor. Op de terugweg zie ik een kuifeend, van dat ding maak ik ook maar een foto.

Jammer...

6 opmerkingen:

  1. Inderdaad een erg naar gezicht.
    In de natuur gaat het er soms erg hard aan toe.

    fijne vakantie alvast.

    mvg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat er komende week een offensiefje ingezet gaat worden ;) Extra sms-bundeltje om de man op de hoogte te houden en de fysio voor de drilarmmassage aan het einde van de dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tragiek van de natuur. De witte dame is hoogst waarschijnlijk door "man's best friend" aan haar eind gekomen, de opportunistische vos zal niet snel een koppel zwanen aanvallen maar als mevrouw Zwaan er toch al geweest is dan lust meneer Vos wel een lekker hapje. En meneer Zwaan, tja, die kan enkel nog hopen op een goede vangst voor Kuifje...
    suksebs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een reden temeer om honden aangelijnd te houden.
    hoeveel mensen zie je niet bleren tegen fikkie en fikkie maar lekker z'n eigen gang gaan.
    ik hoop dat de eigenaar van de betreffende hond z'n harses eraf schaamt.
    sorry dit moest ik effe kwijt;ik krijg hier chronische jeuk van....
    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die vos word een plaag daarginds. Nou, Rein is voor mijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker man! Niet dat bloederige, maar die schrijfopdracht...

    Ik hoop dat je een run krijgt en een flinke buffel mag landen! Succes en alvast een fijne vakantie :)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen