Pagina's

dinsdag 7 februari 2012

Kluizenaardig...

Vanmorgen vroeg. ‘Klik’, zegt het koffieapparaat. Door de restjes slaap heen check ik de stand van de buitenthermometer. ‘Slik’, zegt de visser! -8,8 Graden! En dat midden in de stad, daar kan ik dus gerust nog een graadje of 4 van aftrekken. Mmmmm, dat belooft weinig goeds. Eerst douchen.

Ik moet, ik wil, ik zal. Mijn persoonlijke Mission Impossible-motto voor de komende ijstijd. En dus smeer ik broodjes, zet nog maar eens een pot koffie, pak een pannetje en een zak romige bospaddenstoelensoep en prik alvast wat ballen aan diverse rigjes. Ik ga. Doel? Noordzeekanaal.

Wanneer ik arriveer zakt mij de moed in de schoenen. Mijn favoriete plek is nagenoeg onbereikbaar door werkzaamheden. De tweede optie is heel goed bereikbaar, sterker, ik kan vanuit de achterbak vissen. En het water ligt open. Prima! Inderdaad, helemaal tof. Ware het niet dat ik absoluut geen vertrouwen heb in deze plek. Niet dat ik überhaupt verwacht een vis te vangen, welnee, maar het gevoel moet wel kloppen. Aldus peins ik een peinsje en besluit te gaan toeren. Even een dagje op Snowpatrol.

Ik heb nog twee andere wateren op het oog. Het eerste is het water waar ik van de week zo heerlijk blankte. Bij aankomst blijkt het nagenoeg geheel open te liggen. Vissen is mogelijk. Maar weer wil ik het niet, weer voel ik dat er betere opties zijn. Een kopje leut later en ik stap weer in. Deze keer voor een lange rit naar het laatste water. Daar moet het gebeuren!

Het laatste water is voor een kluizenaardige visser als ik, een ware droom. Een plek waar je jezelf kan ‘ingraven’ in dikke rietkragen en de wereld aan je voorbij kan laten gaan. Helaas zal dit allemaal niet lang meer gaan duren. De overheid heeft besloten om van dit stuk, nagenoeg, ongerepte natuur een natuurgebied te maken! Dus alles moet plat! Het is te bezopen om waar te zijn. De vossen en ringslangen vliegen je nu al om de oren maar we gaan de boel eens even goed herstructureren. Natuur is natuurlijk leuk maar moet wel gewoon zijn bek houden en zich aan de regels houden! Afijn.

Tot de horizon en er voorbij...

Ik loop een rondje en geniet. Wat is hier toch mooi. Zoals ik al verwachtte ligt de boel tot de horizon dicht. Zelfs de geijkte plekken, die in voorgaande jaren weigerden dicht te vriezen, hebben de handdoek in de ring gegooid en zijn verhard. Ik zak door het ijs met mijn linkervoet maar overleef het. Dan toch! Ik zie iets glimmen, iets kabbelen. Het is een windwak of zo. Of een vogelwak. Weet ik veel, het is water en het is vloeibaar. Dit gaat ‘m worden. Dit zal ‘m worden. Tevreden taai ik af. I’ll be back.

7 opmerkingen:

  1. Hey Rolf,
    Gaat het nog een beetje met je.
    Was vanmorgen even op de haven en de thermometer gaf -12,8 aan brrrr
    maar als je wil vissen, ga je gang man.
    Gr Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Nico: Ja, ik was ook even wezen kijken maar het gevoel klopte niet. Wel een zooitje eenden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het meeste water in amsterdam en omstreken dicht ligt,en de vogels massaal verzamelen op het meer.
      Gr nico

      Verwijderen
  3. Net zoals een Inuit eskimo, lekker op jacht naar zwarte addertjes met witte snaveltjes. Wakje, harpoentje en meters maken!! Lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn thermometer zegt dat 't -17,6 is geweest maar bij mij in de diepvries hoef ik niet bang te zijn voor natte voeten en blanken doe ik ook niet en het mooiste is dat ik er niet eens de deur voor uit hoef. Nog een paar dagen en dan treed de dooi weer in, dat moet toch iets betekenen voor de vis lijkt me, dus hou vol, ik geloof in je.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook al weet je bijna zeker dat je niks vangt, een poging wagen is zeker de moeite waard. Je hebt het dan toch maar even gedaan hè? En als je dan, geheel tegen ieders verwachting in, wel wat vangt…

    Je verhaal over het nieuwe ‘natuur’gebied doet me denken aan de Mannen van de radio met het stukje Tegen de natuur (De natuur is egoïstisch en kan niet tegen zijn verlies). Ken je vast wel, en als je het niet kent is het een aanrader om die stukjes te beluisteren :)

    Ik wens je succes, maar nog veel meer plezier!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Andres: Ik knijp overigens wel altijd de weerhaak van mijn harpoen plat..
    @Seb: Het is nu al een stuk milder, dat wordt rammen :)))
    @Koen: Precies, gewoon gaan. Ik heb het stukje opgezocht en beluisterd, haha, hij is goed! Voor de liefhebbers: http://www.youtube.com/watch?v=qC9LGQYfv3A

    BeantwoordenVerwijderen