Pagina's

zondag 12 februari 2012

Als het maar nat is...

Ik zal het maar meteen bekennen. Je komt er toch wel achter. Ik heb geschaatst. En om het nog erger te maken… Twee keer! Auw. Het was dom, ik weet het, ik dacht niet na, het spijt me. Maar de grachten lonkten. De zwierende meisjes, de puckbeukende oudere jongeren, het werd me te veel, ik wilde meedoen! Dat was gisteren. Vandaag gevist! Read on…


Het plan is simpel. Twee man, twee hengels, wat haakpellets en een halfje wit. Voorts een auto en een tomeloos optimisme maakt het verhaal compleet. Zo komt het dat er vanochtend op het raam wordt geklopt. Het is Ole. Ollie! We bespreken kort de tactiek. Die luidt: ‘Gruwelijk ons best doen en een vis vangen’. Hier valt weinig op af te dingen en dus gaan we. Op zoek naar gaten in het ijs, ijshollen, bijten, wakken. Whatever, als het maar nat is.

Het is eigenlijk best wel ongelooflijk hoeveel plekjes er nog bevisbaar zijn. Aan de ene kant schaatsen er mensen over 3 meter water langs het Anne Frankhuis, en wij vinden gewoon een stuk of vijf open stukken in water van nog geen 80 cm! De enige reden dat die plekken nog ijsvrij zijn is stroming. Kleine niveauverschillen zorgen ervoor dat het water niet bevriest.

Samen genieten...

De eerste plek betreft de stek die ik precies een jaar geleden afroomde. De omstandigheden waren toen nagenoeg identiek aan nu. Toen klatste ik een stuk of 12 vissen in drie sessie van een paar uurtjes. Weliswaar kleine visjes tot maximaal een pond of 15, maar met deze temperaturen moet je niet zeuren over gewicht. Deze keer blijft het gruwelijk stil. We vissen drie andere plekjes af en zien een ijsvogel, de eerste van het jaar.

Toeschouwers of toekomstige paté?

De laatste plek is op groot water. Het Noordzeekanaal. We zien wel wat brasems zwemmen maar zelfs die hebben er geen trek ‘an’. De zoveelste blank op rij is een feit. Februari is met stip een kutmaand om te vissen geworden. Maar ook deze keer gaan we zingend naar huis. We hebben gevist! Nog even en het gaat los, dan gaat het zo hard los dat het eng wordt. Oei! Tot snel.

6 opmerkingen:

  1. pfoee, daar was ik weer, klote ziekte, afin.....
    Schaatsen is toch niets mis mee, is soms lekker!
    vissen is bij ons in de polder ook geen optie als is de zuigerplasbos bij ons open, echter dat is een zandput lees badkuip.
    veel vis, allemaal 10x gevangen en de zwaarste hooguit 25 pond.
    maar het mooie is, het is nu aan het dooien dus ik zeg IT GIET OAN!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dit weer hoef je je niet te schamen voor schaatsen, echt niet! Ook hoef je je niet te schamen voor blanken. Samengevat: je bent dus heel goed bezig geweest. Ga zo door ;)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. doe maar foie gras met een flessie rood;chianti will do...
    de man heeft geschaatst;waar moet dat heen met de wereld....
    ik heb op het nzk naast de pont zitten vissen.
    politie kwam kijken of ik nie helemaal goe was!
    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sergei: Schaatsen is heel fout, beste Sergei. Ik verdenk de PvdD ervan dat zij middels gerichte propaganda de weergoden er van hebben te weten overtuigen het water hard te maken. Puur om ons vissers te sarren...
    @Koen: Ik ga zeker door. Harder dan ooit! :)
    @Patrick: Hehe, goed dat je ook doorgaat! Rammen zult gij.
    @Sander Kunst: Welnee, gewoon verslaafd...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ze horen lachen, die geschubde stadsgenoten van je. Schaatsen, weet je hoe dwaas dat eruit ziet, van onderen ?

    BeantwoordenVerwijderen