Pagina's

zondag 21 oktober 2012

Boem boem boem!

Een klein maandje geleden kwam Gerard op mijn uitnodiging naar Amsterdam voor een originele grachtensessie op karper. Dat werd voor mij een klein feestje want ik ving mijn grootste Amstelboezemschub ooit. Gerard had het enorm naar zijn zin maar ging wel met schone handen naar huis. Vandaag was daar de herkansing…


Het is vroeg, het is nog donker zelfs als ik mijn scooter op de standaard zet na de ‘lange’ rit van drie minuten. Gerard is onderweg en ik begin maar vast zachtjes met opbouwen. De stad dreunt, het is dit weekend Amsterdam Dance Event en alles wat maar een beetje op een club lijkt zit stampensvol met trance-liefhebbers. Boem-boem-boem. Het zal de hele sessie duren en, ondanks dat ik wel wat gewend ben, heb ik nog nooit zoveel jonge mensen met enorme pupillen zien zwalken op dit vroege uur. Ik heb een T-shirt, drie truien en een jas aan. Zij lopen, nat van het zweet, in een dun shirtje, ze voelen niks meer, ze zijn ‘numb’. Ik zie het aan en ben blij dat ik mag vissen. Gerard arriveert.

Het is 8.00 uur als we in liggen. Voor de gelegenheid heeft mijn vismaat voor deze ochtend een heuse brolly meegenomen en twee stoelen! Top! Normaal zit ik op mijn mat of op ’n bankje, dit is ongekende luxe. We praten over het leven en dat het soms leuk en soms stom is. Dan piept er een hengel. Hoogste tijd voor een dril!

‘Tis een platte’, mompelt Gerard. Hij lult uit z’n nek. Ik zie aan de twinkeling in zijn ogen en het boze gebonk op zijn hengel dat dit echt wel een kerp is. En het is er eentje. En wat voor eentje. Als ik de vis mag scheppen, valt mijn bek open. Weer een rijen! Tjeezis! Hoeveel rijen hebben er dit jaar al niet op mijn mat gelegen!? Ik heb meer rijen gevangen/zien vangen dan brasems!

Veel mooier worden ze niet!

Gerard is helemaal in zijn nopjes. En terecht! Hij heeft veel meer en veel grotere vissen gevangen als ik maar rijenkarpers sieren zijn palmares maar amper. En dit is ook nog eens zijn eerste echte ‘downtown-Mokum’-vis! Ja. Daar word je wel blij van!

En weer vol op het voer!

Ik heb een goed gevoel. Zo’n snel succes! Dan moet er wel meer in het vat zitten. Maar het vat is leeg, de koek is op, de vis is pleite. Over de brug paraderen halfblote meisjes in korte rokjes, ik trek mijn muts nog maar eens wat dieper over mijn oren. Na ruim drie uur is het tijd om af te taaien. De buit is binnen! Gerard, gefeliciteerd met dit plaatje, dik verdiend!

Twee uur later. Ik heb gekakt, een douche gepakt en een paar gebakken eieren naar binnen gewerkt. Het is net na 13.00 uur. De dag is nog jong. Ik moet vissen. En ik ga vissen. Tien minuten later rij ik mijn scooter de pont op. Op mijn rug een zooitje groot kunstaas, tussen mijn benen mijn Redington. Jerken op het IJ! En met succes! Maar hierover later meer….

11 opmerkingen:

  1. Wat heeft die Gerard een bruine kop, net terug van vakantie zeker?

    ... prachtige vis man!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De gracht blijft gewoon jackpots uitbetalen ;) Wat is die rijen toch mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterende rijen!!!! omdat er zoveel de kant op komen, zijn ze ooit uitgezet daar???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een plaatje van een vis Gerard ! (en rolfie natuurlijk ook) echt vreselijk mooi ! en zeker gegund!
    Greetz
    Pim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Sergei: Ik begrijp je redenatie maar het klopt niet helemaal... Ik leg het uit :)

    Waar deze vis vandaan komt is bekend, die vis is in 2001 op 800 gram uitgezet in het Amstelkanaal. Dat was een uitzetting met met een hoge dichtheid aan rijenkarpers. De rijen van twee weken geleden is ook van die uitzetting. Die vissen verspreiden zich over de stad. Sommige blijven hangen, sommige struinen door. Die vis van twee weken fgeleden was nog nooit eerder teruggemeld. Deze rijen vingen we op 18 maart al eerder op de Lijkengang. Maar nu!

    Ik vang het hele jaar door al rijenkarpers. Maar zeker niet alleen op de Lijkengang, ook op hele andere waterpartijen. En dat frappeert mij nu juist zo. Als al die rijen van één plek zouden komen, dan klopt je redenatie. Maar dat is dus niet het geval. Beetje bizar wel dus! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. werkt toch wel errug goed die uitzetingen.
    hopelijk worden ze de komende jaren ook nog teruggevangen.
    wat een plaatje van een vis!

    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo, een 020errijen en wat een beauty! Lekker Gerard! gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker bezig mannnnn.
    Wat een rijen weer man, goed bezig !!!

    Groet SK

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel voor je uitleg maar frappant is het inderdaad wel.
    Maar als ze in 2001 met 800 gram uitgezet zijn dan groeien ze goed, betekend dat dan dat de grachten e.d schoner en voedzamer zijn geworden of zijn het juist 'zachte' jaren voor onze karpervrienden geweest?? Het is fijn dat de vangsten goed of ieder geval de populatie het goed doet maar het intrigeerd mij persoonlijk enorm. De populatie in algemeen doet het goed en dat alleen al is goed nieuws! Ik ben benieuwd hoe het zich gaat voorzetten. ik hou het in de gaten! Ga in ieder geval zo door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. gerard van ewijk22 oktober 2012 om 23:21

    Wat een feest zeg een zondagochtend vissen in een dansende stad mijn dank gaat uit naar Rolf uiteraard , het was juist dat wat ik ff nodig had een goed gesprek, lol en een mooie vis .Thanks Mate.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gave rijenkarper, van harte met deze mooie spiegel

    MVG Bouke

    BeantwoordenVerwijderen