Pagina's

donderdag 22 december 2011

K1 t/m K8

Gisteren gaf ik al aan dat ik een paar nieuwtjes te delen heb. Vandaag wil ik jullie graag deelgenoot maken van nieuwtje 1. Morgen of zaterdag nieuwtje 2. Ik ben op allebei even trots. Stap achter op mijn NatVlees-karretje en hobbel een stukje met me mee...


Sinds een jaar nu ben ik lid van de kacie van de AHV. Dat is de karpercommissie van de Amsterdamse Hengelsportvereniging. In die commissie zitten behalve een aantal zeer betrokken karpervissers ook nog eens de twee geestelijke vaders van de SK-projecten in Nederland. De heren Weijtjens en Moolhuizen zijn nu al decennia bezig met uitzettingen van spiegelkarpers in het Amsterdamse en daar buiten. Tegelijkertijd monitoren zij de terugmeldingen en trekken daar lering uit.

Lees de laatste alinea nog eens terug. Ben je een karpervisser uit Amsterdam? Lees de laatste alinea dan een keer of vijf. Maar eerlijk gezegd geldt de vorige alinea voor alle karpervissers die wel eens een spiegel hebben gevangen.

Spiegelvangers: Beseffen jullie je dat nagenoeg iedere spieg is uitgzet? Door vrijwilligers die zich hard hebben gemaakt voor deze goede zaak? Ik, maar das persoonlijk, begrijp echt geen moer van mensen die te beroerd zijn om terug te melden. Wel een foto maken en feitelijk profiteren van de inzet van een ander en dan het fatsoen niet opbrengen om een simpel mailtje te sturen. Gelukkig doen velen dit wel en dankzij hen worden er vandaag de dag nog steeds spiegs uitgezet die over een jaartje of 10-15 specimens zijn. Genoeg gejankt.

Nee! Niet genoeg gejankt! Er zijn ook klojo's die pochen met spiegels en verdorie precies weten hoe het allemaal komt. En nog te lamlendig zijn om J en R te informeren. Dan heb je echt een klein piemeltje wat mij betreft.

K1 tot en met K8 dan.

K1 t/m K8 zijn oudervissen. Zij zwemmen momenteel in een afgesloten water van zo'n 1 hectare. Het water is verder visloos en zo'n 2,5m diep. Van Joris en René mocht ik 5 vissen 'hebben' voor dit kweekproject. Maar ik kon niet kiezen! En dus werden het er acht. Volgens Joris gaan deze vissen (ze zijn al vrij fors) aanstaand voorjaar al van bil. Ik weet van andere kweekprojecten en sommige zijn mislukt maar andere geweldig geslaagd.

Ik heb nu dus mijn eigen kweekputje en ik ben er trots op. Echt heel trots! Slechts 5 mensen weten er van en dat houden we zo. Die mensen zijn: Joris, René, Andres, Boudewijn en ikzelf. Het putje heet de 'Wensput' en middels deze site ga ik jullie op de hoogte houden. De eerstvolgende update kan je waarschijnlijk pas in het voorjaar verwachten, dan ga ik kijken of er gepaaid wordt.

Ik wil jullie graag de vissen laten zien, hier zijn ze:


Ik acht de kans nihil maar mocht je het komende jaar een spieg vangen die op één van deze lijkt, zet de vis dan terug en wees er lief voor. En mail je vangst onverwijld door naar rolfbouman@gmail.com o.v.v. Wensput. En, hou het voor jezelf! De nakomelingen van deze vissen gaan het grote water op. Daar horen ze, dat verdienen ze wat mij betreft...

Voor alle duidelijkheid. Dit alles is mogelijk gemaakt door de AHV en met name door Joris en René. Samen met Andres en Boudewijn ga ik de 'populatie' monitoren. Wordt vervolgd aldus...

8 opmerkingen:

  1. Wow... je eigen kweekproject! Ik kijk met smart uit naar de updates en hoop dat ze lekker van bil gaan komend voorjaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je je eigen spiegelproject krijgt! Als je maar niet dat poeltje van laatst heb uitgekozen, dat zou zonde zijn :p
    Ik hoop dat het van het voorjaar al een succes wordt, ben benieuwd..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan niet wachten op nieuwtje 2.
    Spannuunndd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat kan ik nog meer zeggen dan de heren hierboven?
    alleen dat ik hoop dat je ze namen geeft want K1 t/m K8 vind ik niet kunnen. Sukses, en dat de lente snel mag komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zit met spanning te wachten op numero 2 !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Tsak: Ik ben ook erg benieuwd man, vind het heel spannend. Misschien dat er over 10 jaar wel 500 spiegs in Mokum zwemmen met mijn (en die van B'wijn en Andres natuurlijk) rondzwemmen!
    @Dennis: Haha, dat poeltje met die dooie schubs bedoel je? Nee, das een verloren zaak. Maak je geen zorgen, dit is een heel ander water.
    @Anoniem: Zet je naam er effe bij, dat praat wat fijner ;)
    @seb: Okee, wat jij wilt. Ik noem ze: Bas, Rasul, Orpa, Frits, Nebe, Wallace, Grommit en Hadrian :))))))))
    @Anoniem2: Blijven wachten, tis fukking kerst ouwe, dat betekent stom vreten en te veel zuipen. Bah! Ik wil vissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker bezig !!!
    Hopelijk komt er wat moois van af.

    Keep up the good work

    MVG Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zeg! Spannend ook! Ik hoop dat deze mooie karpers het goed gaan doen in je putje :)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen