Pagina's

woensdag 14 november 2012

Wortelharken...

Dit ‘visverslag’ behoeft een korte introductie, anders bestaat de kans dat er verwarring ontstaat. Er is al verwarring genoeg in politiek Den Haag, in de eredivisie, op het werk en op school. Een ‘visverslagje’ behoort eenvoudig te zijn. Dat is dit niet.


Een week of drie geleden moet ik naar de tandarts voor controle. Er blijkt een vulling stuk en die dient vervangen te worden. Niks aan de hand verder en 20 minuten later hobbel ik al weer vrolijk de rest van mijn zorgeloos bestaan tegemoet. De weken daarna hou ik een wat zeurende pijn in mijn bek. De ene keer wat heftiger dan de andere keer maar nooit zo erg dat ik het niet negeren kan. Een ‘minipijntje’ zeg maar. Maar dan!

Zaterdag, 10 dagen geleden. Ik ben aan het bellen. In drie minuten is het gepiept. Ik heb zo’n vieze pijn dat ik niet langer kan praten. Ik herken de pijn direct. Ik heb het eerder meegemaakt. Ik heb een abces! In 1993 had ik precies hetzelfde maar dan aan de andere kant van mijn gebit. Twee nachtenlang heb ik met ijs in mijn bek gelegen, de tandarts dacht dat antibiotica wel genoeg zou zijn, wat een hel was dat. Uiteindelijk kreeg ik morfine en is er een stuk kaak verwijderd. Deze keer heb ik zelf de regie en anderhalf uur later zit ik in de stoel van de dienstdoende tandarts.

Dat grijze vlekje is de boosdoener!

De verdoving werkt niet goed. Het pus van het abces is zo zuur dat het de werking van de prik voor een groot deel teniet doet. Wat een naar gevoel als je zenuw uit je wortel wordt ‘geharkt’! Bij de derde en laatste wortel is het bingo! De fonteinen van Versailles maar dan in vrolijk geel. De zwelling in mijn inmiddels bolle wang neemt vrijwel direct af. Top!

Met een zooitje medicijnen, waaronder een hele vieze antibiotica die mij een week aan de racekak houdt, mag ik naar huis. Uit principe neem ik de pijnstillers niet. Ik heb al genoeg gif in mijn lijf. Ondertussen voel ik me redelijk. Zodra ik echter enige inspanning doe, krijg ik direct weer die klotepijn.

Afgelopen maandag. Ik moet weer naar de tandarts. De noodvulling wordt verwijderd en de wortels verder opgeschoond. Volgens de tandarts ziet het er goed uit. Er komt nog wel wat ‘vocht’ (pus) uit maar niets om me zorgen over te maken. Ruim een uur lang krijg ik van allerlei chirurgisch staal mijn bek ingepompt en dan ben ik klaar. Althans voor deze sessie. Volgende week gaat het weer open. En dan nu het visverslag!

Een veel beter gebit dan het mijne!

Mijn kop is voor de helft gevoelloos. De verdoving heeft deze keer wel goed gewerkt, misschien wel iets te goed. Daar had ik eigenlijk wel op gehoopt want dat betekent feitelijk dat ik een paar uur extra pijnloos ben en dus kan vissen! En dat doe ik. Ik bezoek twee bruggetjes in de buurt en dat levert even zoveel snoekjes op. Dan komt de pijn terug. Niet heel erg maar irritant genoeg om te kappen. Maar whatever! Ik heb weer gevist. Lekker!

Klaar, naar huis...

11 opmerkingen:

  1. klote is dat toch als je lijf je niet toelaat te doen wat je wil!!

    sterkte,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ken het rolf, het blijft terugkomen.
    alsof het nooit is weggeweest. :( heb ook al vaak met bolle wang gezeten.

    anyway mooie snoeken, vreemdgaan blijft lekker ;)
    gr M

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zolang het water maar nat is en het vis vlees genoeg stinkt weerhoudt wat gezwollen wangen en kiezen die pijn doen je niet van ff frisse neus halen. Lekkere rakkers weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ondanks alles kunnen je mondhoeken nog omhoog krullen. Aardig lopen raspen bij de eerste foto (linker hand)?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Man zat net mijn broodje te eten toen ik je verslag las en precies bij het stukje van de gele fonteinen maar weg gelegd....
    Maar wel weer 2 snoekjes dus lekker gevist!!

    Hoop dat de pijn nu wegblijft...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tering wat een "zenuwslopend" verhaal, krijg er pijn in mijn mond van als ik het lees. Laatst ook een wortelk(anaalbehandeling) gehad want zo voelde het. Ik leef met je mee en mooie snoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh oh oh, wat heb jij een pijn gehad! Wel goed dat je de regie in handen hebt gehouden en niet weer twee nachten lang (voor niets) met een kuur en ijs hebt moeten doorstaan. Hopen dat het volgende week meevalt.

    Gr. Koen.

    PS. Toch weer even twee snoekjes te pakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sterkte Rolf, vergeet niet te ontsmetten...
    Groet, Jurriën

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Twee mooie vissen weer weten te vangen. Ook een prima medicijn lijkt me zo. :)
    Beterschap Rolf.

    Groet,
    Gert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeemig de Peemig! Wat een hoop leuke reacties! Tof mannen, dat maakt mij blijer dan je vermoedt!

    @Patrick: Ik moet inderdaad van dat lijf af. Het is alleen zo goddelijk :)
    @M: Oei! Toch niet 'de' M!? Dat zou te vet zijn! Vreemdgaan is altijd lekker!
    @Tsakkeloniki: Zo is het, geen bagger dikke meters maar gewoon lieve visjes...
    @Boesteels: Niks raspen, gewoon sunburn... ;)
    @Sergei: Haha, sorry man! Was niet toevallig een broodje kip-curry?
    @Bjorn: Thanks, was er gewoon weer eens ouderwets blij mee. Ben wel een beetje verwend in het verleden. Wel fijn om gewoon weer efkes te kunnen genieten van dit soort 'broedertjes'...
    @Koen: Zie je wat ik bedoelde? Voor degene die dit niet begrijpen zie mijn comment op Koens site: http://koenverweij.blogspot.nl/2012/11/de-jacht-metersnoek-19.html#comment-form
    @Jurriën: Haha, nee ik ontsmet me suf, het aandeel Grolsch schiet omhoog!
    @Gert: Da's waar Gert, het was lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. naarmate de jaren voortschrijden en het lichaam gestaag verder aftakeld zijn het de simpele kleine dingen
    ach wat een gelul ook
    ff kiezen op elkaar en doorbijten
    de vis is voor de lol
    :)

    BeantwoordenVerwijderen