Pagina's

zondag 1 september 2013

Slaap niet, dril zacht...

Het reces is over en het toetsenbord kan weer worden gegeseld door mijn linker- en rechterwijsvinger. We trappen af met een dubbelverslagje. Daarin een oude bekende en klappend publiek. Let’s go!


Vijf dagen ligt er inmiddels voer op de plek. Echt diep kan ik niet gooien, hooguit drie meter, en dus moet de vis daar maar vandaan komen. Voor de gelegenheid heb ik Tsak uitgenodigd om een stokje mee te hengelen, wel zo gezellig. Afgelopen donderdagavond, het is 20.00 uur en de boel ligt er prachtig bij. We vissen in een omgekeerde ‘V’, dat wil zeggen dat mijn linker hengel het verst naar links ligt en het dichtst bij de kant. Mijn middelste ligt verder uit de kant maar minder verder naar links en de rechter ligt het verst maar recht naar voren. Tsak doet hetzelfde maar precies andersom. Knappe vis die hier ongeschonden langskomt!
 
Als het donker wordt, neemt de wind af, valt helemaal weg zelfs. Dunne mist hangt over de niet zo woelige baren en het ziet er allemaal niet optimaal uit. Toch hebben we continu leven. Hele rare oplopers en zakkers, brasem? Tsak bewijst ons gelijk door een paar van die dweilen te haken. Om 23.00 uur, we staan net bij mijn hengels om te kijken naar weer zo’n rare oploper op mijn middelste stok, knalt de rechter en dus verre hengel er pardoes vandoor. Klats!
 
Bulletje is back in town!
 
Twee dagen later ontdek geheel toevallig dat ik deze vis in juli 2012 ook al eens ving. Ik noemde ‘m toen ‘Bulletje’, een zeer herkenbare vis. Kijk zelf maar HIER. Vorig jaar woog het beest precies 8,5 kg, deze keer 9,1 kg. Toch wel leuk om te zien dat de vis groeit, weliswaar niet erg hard, maar toch. Wat mij wel frappeert is dat ik een vis dubbel op een water van 1000 ha+. Dat zet je dan toch wel weer te denken over de grootte van het bestand…
 
We besluiten wat langer te blijven zitten, misschien gaat het nu los? Het gaat niet los. Maar dat is prima, we hebben lekker bij kunnen praten en ook nog eens een leuke vis kunnen vangen. Op de terugweg besluit ik mijn auto voor de deur van mijn huis te parkeren. Ik moet dan wel voor 9.00 uur de auto verplaatsen want ik ga echt geen parkeergeld betalen. Om 3.00 uur val ik in slaap. 
 
Wekkers zijn kut, daar zijn we het over eens. Maar na nauwelijks 5 uur rust door zo’n smerig piepje uit dromenland gerukt te worden, is gewoon vies. Ik ben ‘totally’ brak als ik om 8 uur naar de koffie strompel, het duurt nog eens een kwartier voordat ik mijn ogen open doe. Als in een trance smeer ik 6 broodjes en vul de thermos, zet de hengels klaar en mijn vistas bij de deur. Dan pas realiseer ik me wat ik aan het doen ben! Ik ga klaarblijkelijk vissen! Wat grappig! 
 
En inderdaad, net voor tienen lig ik in op dezelfde plek als de avond ervoor. Kom maar op! Maar er komt niets en al helemaal niet ‘op’. Twee uur tuur ik naar mijn bewegingsloze hengeltoppen. De omstandigheden lijken nu wel perfect maar er gebeurt werkelijk niets, zelfs die malle oplopers van gisterenavond blijven uit. Wegwezen dus! 
 
Naar huis? Nee, geen zin. Ik ben nu toch al naar de kloten, dan maar een schepje er bovenop. Ik verkas twee kilometer. De plek die ik op het oog heb is echt tof, enige nadeel is dat ik weer in het water moet zitten. Maar ja, de zon schijnt en ik heb een waadpak in de auto liggen. Dus niet zeuren en gewoon gaan. Met klittenband bind ik de voorkant van de rodpod aan wat paaltjes vast, de achterkant ‘zweeft-drijft’ gewoon in het water, het zal wel. 
 
En verdorie! Na nog geen uur vertrekt de hengel waar ik het minste vertrouwen in heb! Vier keer zwemt de vis zich vast in het weelderige groen en vier keer gooi ik de beugel open en laat de vis zichzelf los zwemmen. Onderwijl staat er een hele groep mensen te kijken naar mijn gedril. Twintig minuten later en ik kan het pleit in mijn voordeel beslechten. Een stoer schubje is het die me heeft doen zweten, ik ben er blij mee! Snel wat foto’s. Als ik de vis vrij laat, hoor ik geklap! Het publiek laat van zich horen, leuk!
 
 Stoer boefje!
 
Ik blijf nog twee uur ‘hangen’ en lees mijn boek. Dan moet ik weg. Kindjelief moet van school worden gehaald en pappa moet boodschappen doen en koken! Om 21.00 uur stort ik op de bank in elkaar en droom van Bulletje, volgend jaar vang ik ‘m op 20 pond!

10 opmerkingen:

  1. Bam, dat heb je maar weer mooi voor elkaar gab

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een goed begin en geen half werk !
    ik durf te wedden dat Bulletje ook van jou droomt, de middle-aged modderfokker met z'n top gear en van die lekkere ballen...
    altijd leuk om 'n ouwe bekende tegen te komen
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker ouwe, en meteen zo beginnen !
    Ben benieuwd naar de aankomende verslagen.
    Welcome back !

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  4. welkom terug man, ik vind persoonlijk vakanties kut....te veel vrij met verplichtingen...
    weer lekker gevist met deze bijvangsten.
    ben benieuwd wat het komende jaar gaat brengen voor je en kan vergapen op je verhalen...
    chop chop vakantie is voorbij....werk aan de winkel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's nou een vraag die mij ook heeft bezig gehouden over dit water. Veel dubbelaars en ook nog eens over het algemeen, sector gebonden.Uiteindelijk blijft het toch lekker onvoorspelbaar. Wachten op nieuwe aanzwem! Op dit soort water kan dat;)
    Bulletje nog steeds kerngezond. Hoezee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe vet was die run. Stonden we daar met onze ponemmen vlak boven de hengels en begint er een pieper loeihard te krijsen. Dubbel of geen dubbel... Vis is vis en ze zijn duidelijk niet vies van je ballen. Heerlijk gezeten. Wordt vervolgd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Gerard: Ja!
    @Seb: Ja man, wanneer kom je langs?
    @Sander: Good to be back!
    @Sergei: Doe me best goser, wel weer vis op de plank dus een verslag is in de maak! :)
    @Dres: Blijft maf inderdaad, zulk groot water en dan een vis nog een keer vangen op bijna de zelfde plek...
    @Tsak: Mijn ballen zijn TOP! :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Totally brak en lekker bijkomen aan het water. Beter kan toch niet. Goed dat je weer 'on-line' bent, kunnen we weer genieten.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeker ben jij een stoer boefje! Maar die vis mag er ook zijn hoor!

    Inderdaad bijzonder dat je bulletje weer hebt gevangen op zo'n groot water. Dat je hem niet meteen herkende?

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Fer: Genieten is altijd goed...
    @Koen: Nee, dat frappeerde mij ook. Zal eens beter gaan opletten als ik wat vang... ;) Het feit dat ik het niet verwachtte zal ermee te maken hebben...

    BeantwoordenVerwijderen