Pagina's

vrijdag 13 september 2013

De Tijdrekker en De Slome...

Het is half acht als ik de laatste pieper aanklik en naar de thermos reik. Even rust, een bakkie leut en een paar hoofdstukken lezen in mijn dikke boek. Een ijsvogel scheert voor de derde keer langs deze morgen en in de verte ‘gilt’ een uil, eentje met slaapproblemen zeker. Mijn stoel staat in het water en een vroege speedboot zorgt voor golfslag, de onderkant van mijn zitting wordt nat maar ik lees stug door. De hoofdpersoon trekt net iemands adamsappel uit z’n strot, ik laat me niet afleiden, hoe loopt dit af? Zal hij zijn handen wassen? Daarover later meer want ik word opgeschrikt door een medium-harde fluiter.

 
Het is de verre hengel, die ligt op vijf meter. Dit is de eerste aanbeet op deze diepte, dat stemt mij goedmoedig want nu zijn dus alles hengels productief. Het lijkt een standaard dril te worden, maar niets is minder waar. De vis zwemt zich vast. Ik gooi de lijn los. De vis zwemt zich vrij, ik zet druk en de vis zwemt zich weer vast. Dit gebeurt vier keer achter elkaar. Inmiddels dril ik al bijna drie kwartier, idioot lang dus. Maar sleuren ga ik niet doen, deze vis komt er wel, soms voel je dat. Vijf minuten later en de vis ligt vier meter voor me aan het oppervlak, maar de lijn loopt heel ergens anders heen! Met gevaar voor eigen leven waad ik in te diep water, ik moet én zal die vis nu hebben. Een halve centimeter dieper en mijn waadpak loopt vol, maar ik heb geluk. Pats!

We noemen 'm 'De Tijdrekker'...

 Mooi!
 
Ik zak de vis even, ik ben zeiknat van het zweet en mijn strot is zo droog als gort. Dit is geen stek voor oude mannen! Een halve liter water wordt weggespoeld met een hete, zoete bak koffie. Eerst maar weer eens de hengel in, besluit ik. De haak is nog scherp en de rig verdwijnt even later onder water. Ik bel Boudewijn, of hij misschien zin heeft in een uurtje fietsen… Om een foto te maken dus eigenlijk. Het is lekker weer en hij heeft zin. Mooi! Als ik ophang vertrekt dezelfde hengel weer! Was de eerste dril er eentje uit de categorie ‘watdefuk gebeurt er hier?’, wat nu volgt valt beter te schalen onder ‘appeltje-eitje’! Hooguit drie minuten duurt het en een vis van dezelfde proporties als de eerste is het konijn. Lekker bezig Bertje!

Appeltje eitje!
 
Lekker ruig deze ietwat slome broeder...
 
Ik hang de vis in het net en voer wat bij. Zodra Boudewijn arriveert mogen de mooie vissen op de plaat en kan de hengel weer in. Ik bof toch wel weer een beetje met twee van dit soort grootwaterkanonnetjes! Als mijn fotograaf is vertrokken, blank ik nog een paar uurtjes. Het deert niet, ik lees mijn boek en verwonder mij waarom het hoofdfiguur nooit zijn handen wast na het zoveelste bloedbad. Hij plast ook nooit, ook zoiets vreemds….

15 opmerkingen:

  1. Heerlijk ongeschoren bekkies weer hoor! Pats! Let the saga contiues ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige lippen hebben die beesten daar nog zeg !
    Neem aan dat het groot water vissen zijn ?
    45 min drillen, Damnnn dat moet ik nog eens gaan meemaken, volgens mij ben ik dan echt stuk :)
    Lekker gehengeld man ik kijk uit naar het vervolg !!!

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks mannen! Kom er net achter dat ik de hele eerste alinea vergeten ben te plaatsen! Maar zo is het ook wel leuk. Voor de volledigheid, dit zou de eerste alinea moeten zijn:

    Het loopt! Ik moet een naam hebben voor de stek, anders praat het zo ingewikkeld. Ik doop de plek ‘WetLands’. De reden hiervoor is eenvoudig uit te leggen… Ik zit in het water. Soms moet je dingen niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Vorige week beleefde ik een toffe sessie, twee brute schubs waren even de mijne… Vlees door!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker hoor, een paar botox terriers zonder poten en een seriemoordenaar met een prostaat probleem inderdaad een interessante plek voor een ouwe vent :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Seb: Dodelijk saai en deprimerend eigenlijk wel dat vissen. Maar altijd nog beter als squash! Dat woord alleen al! *kuch*

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer een leuk verhaal Rolf en ook erg mooie vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thanks Ricardo, lekkere brute bakkies! Was er blij mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker succes op een toffe plek. En wat een karakteristieke vissen man, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, op de foto's lijken ze nog mooier! Thanks nog dat je efkes langskwam... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die schubben die op de buik wat uit elkaar staan gerekt. Dat zijn de mooiste!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie rauwe beesten. Echte survivalers! Rie vinnen epreken trouwens boekdelen.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Dres: Mooi hè? Die schubben, viel mij ook al op...
    @Michael: Ja, zullen wel een paar keer tegen een zandschuit aangezwommen zijn... Haken hebben ze niet zo vaak gezien. Zelfs die bloemkoolbek niet, check het 'vlies' maar op die frontale foto...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Markante koppen, ha allemaal! Donkere jongen die eerst, hoe kan het toch dat twee 'dezelfde' karpers zo verschillen qua kleur?

    grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen