Pagina's

dinsdag 16 april 2013

P'log: Mis ik iets?

Wat heeft een bezoek aan de kapper met vissen te maken? Dat ga ik proberen uit te leggen.

De hoofdreden dat ik naar de kapper ga is omdat er teveel haar op mijn hoofd groeit. Dat haar moet er af, in ieder geval de helft. Daar ben ik niet uniek in. Veel mannen van mijn leeftijd delen die mening. Een enkeling uitgezonderd, maar die verkeert naar alle waarschijnlijkheid in een midlifecrisis-stuip.

Inderdaad. Ik verhaalde al over mijn bezoek aan de kapper vorige week. Maar het verhaal is nog niet af. Mijn kapper op de Rozengracht wordt vooral druk bezocht door dames. Veelal van buitenlandse afkomst. Zij komen echter niet om geknipt dan wel gekapt te worden. Nee, zij komen ‘haartjes uit laten trekken’. Een eng gezicht!

Deze dames zijn stuk voor stuk mooi. Prachtige kleding, zeer verzorgd uiterlijk, tot in detail opgemaakt en een lekker geurtje om het af te maken. En allemaal met een chagrijnige ponem waar ik nog niet eens mijn peuk op zou willen uitdrukken. Daar liggen ze dan. Pijn te lijden terwijl een mevrouw iets met flossdraad doet. De lichaamshaartjes worden in een lusje van floss ‘gevangen’ en uitgerukt. Niet echt fijn om naar te kijken. Een half uurtje en de wenkbrauwen zijn weer zo strak als een pijl en de snor verdwenen. Prachtige verzorgd, niks op aan te merken. Behalve dan die pleurisbek die altijd en bij allemaal op onweer staat. Mis ik iets?

Er bestaat geen beter make-up dan een glimlach.

Aan de waterkant kom je iets soortgelijks tegen. Alles tiptop in orde maar de basis ontbreekt. De bekende rodpods die naar de hemel wijzen, handgebouwde hengels met voorbevingerd kurk, titaniumogen en molens die zo hard glimmen dat een Ray Ban-P wel te begrijpen valt. De eenzame visser die verderop door de bosjes ploegt met zijn bekraste hengel en vettig tasje, bevindt zich aan de andere kant van het spectrum. Hij wil een vis, en wel zo snel mogelijk. Daarvoor zet hij alles opzij, stapt desnoods de sloot in als het moet, laat zich niet afschrikken door onweer of hondenpoep.

Als je mooi wilt zijn en daarvoor bereid bent heel veel geld en heel veel tijd te spenderen, waarom dan niet doen waar het allemaal mee begint? Aardig zijn en mooi kijken! Mooi ben je niet voor jezelf, dat ben je voor anderen. Uiteindelijk bereik je wel meer met mooi zijn dus doe je feitelijk toch voor jezelf.

Als je vis wilt vangen dan kan je dikke hengels hebben en dure spullen maar als je niet bereid bent om je te verplaatsen in die vis, dan gaat het allemaal weinig opleveren. Waarom niet doen waar het allemaal mee begint? Efficiënt vissen kost net zo weinig als glimlachen. Het kost minder tijd, minder geld en het levert zoveel meer op! Meer vis en meer plezier! Mis ik iets?

6 opmerkingen:

  1. haha master stukje weer en waarheid als een deur verplaats en vang zeg ik altijd maar ja dan raken de dure spullen beschadigd ,
    spraak laatst een gast die uitgestald zat had gewoon 3 duizend euro aan vis spullen bij zich ??????? zat 3 dagen had niks haha ikzelf met me 50 euro uitrusting 4 vissen in 2 uur

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stuk weer Rolf!
    Tof dat je je p'logs weer terug hebt gebracht, elke keer weer even genieten van een andere kijk, een hersenspinsel of gewoon een reële basis met een fijne twist!

    Top!

    Hylke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja das het verschil he, je hebt peuteraars, hengelaars, pielers, stropers (vind ik vissers met palen die niet buigen en met veel en te grote haken vissen) en nou eenmaal pc hooft-vissers.

    die zien vissen meer iets als zien en gezien worden net als op een terrasje.
    ik ben persoonlijk allemaal wel een beetje behalve de stroper. (vis namelijk zo licht als get kan en zo zwaar als het moet)
    ik vind het leuk om anderen te zien vissen, ik kan leren en genieten op afstand, dichtbij doe ik niet want dat vind ik persoonlijk ook niet fijn.

    vissen is iets waarbij je zelf fijn bij voelt en anderen anderen niet tot last bent, althans mijn mening, mij zal je ook niet chagerijnig zien aan de waterkant, ben aan het vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vissen is plezier als je men dat niet ziet of begrijpt gaarne niet vissen graag!dan hoef ik ook geen ray- ban op voor die glimspullen.Trouwens glimspullen is voor peppies bedenk ik me zo !geef mij maar me ouwe aftandse meuk,dan neemt niemand me serieus als visser.En dat wil ik maar al te graag zo houden.

    gr dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vissen naar een permanentje...
    een mooi verhaal en ik ben 't helemaal met je eens, glimlachen doe je voor jezelf...
    maar als ik niet met stomheid geslagen was moest ik toch'ns 'n hartig woordje met je wisselen...
    midlife crisis, don't knock it till you tried it, my not so young friend :)))))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik krijg anders wel een strakke plasser van m'n cjw-penstokkie hoor.
    samen met een kek molentje en een zelfgemaakt pennetje....


    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen