Pagina's

woensdag 15 mei 2013

P'log: Mag het iets minder?

Op 16 juni 1991 stapte ik op het vliegtuig naar Kuala Lumpur. Mijn bagage bestond uit een Karrimor rugzak en die woog volgens de dame bij de incheckbalie precies 19,8 kg. Dat wist ik wel want ik had ‘m van tevoren gewogen. Toen ik bijna twee-en-half jaar later weer voet op Nederlandse bodem zette, woog ik het ding opnieuw. De score? 7,8 kg!  

Afgelopen weekend ben ik een paar keer wezen kijken bij de wedstrijd aan de Sloterplas. Vijftig serieuze vissers probeerden zo veel mogelijk vis de kant op te slepen. Dat lukte niet zo heel goed, slechts één vis was het haasje. Een schamel resultaat, dat zeker, maar eigenlijk wordt er tijdens wedstrijden op ‘de plas’ nooit zoveel gevangen. Het is vooral een sociaal gebeuren. Prima zaak wat mij betreft. Wat mij echter opviel is de enorme hoeveelheid meuk die zowat iedereen mee had gesleept! Hele aanhangwagens vol! 

Voor sommigen is het pimpen van hun visuitrusting een hobby binnen een hobby. Dat kan ik eigenlijk nog wel begrijpen ook. Een knetterdikke pod op een stukkie gras staat best tof! Een rubberboot met elektromotor en een tractieaccu van 26 kg is ook wel handig. Maar wat heb je er aan als het talud op 30 meter ligt? En je niet mag uitvaren? Drillen? Voeren? Tuurlijk! Maar het kan ook best zonder. Geen verwijten, slechts verwondering.

Vissen is voor mij avontuur, statisch struinen doe ik het liefste. Als ik luxe wil dan lig ik liever thuis op de bank met mijn bek voor de tv. Maar dat kouwe biertje uit mijn Amerikaanse koelkast met ijsblokjesmechanisme wint het nooit van dat lauwe ding die ik aan de waterkant uit mijn vistasje graaf. En statistisch gezien vang ik ook niet echt slecht. Op jaarbasis toch nog steeds één vis per vier uur en dan niet op truttenputten. 

Ieder zijn ding! En dat klopt ook weer helemaal, geen slecht woord over de beleving van een ander. Maar als ik één ding heb geleerd tijdens twee-en-half jaar backpacken, na bijna twintig landen bezocht te hebben, nog veel meer soorten mensen te hebben ontmoet, culturen echt heb weten te ervaren, is het dit wel: Degene met de minste bezittingen is het meest vrij.

6 opmerkingen:

  1. Snak nu alweer naar dat pislauwe biertje in the polder of nowhere! Missch Bbquetje erbij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reizen is goed als je van je overtollige bagage af wil, vissen ook (of 't nou om tastbare ballast gaat of om geestelijk geseik), en bovendien, al die overtollige kilootjes die drinken we er wel weer bij.
    Ik ben blij dat je er (weer) bent :))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. shiiit!!! je hebt gewoon Gandhi onmoet!!!
    ik bent het met je eens hoor hoeveel spullen sommige mensen meeneemt, maar ik vind waar jij je meeste plezier of beleving uithaalt, zo moet je dan gaan vissen met respect houdende voor natuur en anderen....

    fijne vakantie gehad trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eén waar woord! Materiaal is balast, helemaal als het niet werkt of niet functioneel is.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  5. helemaal mee eens rolf struinen is het leukst en net als jij al die shit als men een nachtje gaat doen pffff en dan raar op kijken als je wakker wordt en je bent beroofd grtjes Michael ''mike '' vd burgt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wederom een mooi P'Log. Goed verhaal waar ik me helemaal in kan vinden. Je verrast me x op x met je inzichten en rode draad in je verhalen. Ga zo door, ik lees ze met alle plezier.

    ron

    BeantwoordenVerwijderen