Pagina's

maandag 25 juni 2012

Fatties op de mat!

Ik heb nog nooit een visverslag mogen schrijven met zo’n hoog spekgehalte. Graag nodig ik je uit om door te klikken en te lezen wat Boudewijn en mij onlangs is overkomen. Check ook zeker het toffe filmpje van deze en eerdere sessies op de website van Boudewijn.



Dat investeren en volharden loont, dat wisten we al. Plannen maken en uitvoeren is één ding, doorgaan en geloof houden is twee. Uiteindelijk is daar altijd de beloning. Het leven is nog steeds in evenwicht. Onze beloning kwam in de vorm van twee enorme vissen tijdens een sessie van wederom maar twee uurtjes.

Het is lekker weer. Zonnetje, wolkje, windje. Prima weertje om even een ochtendje te hengelen. Ondanks het korte tijdsbestek zijn we hoopvol gestemd. Er ligt nu al 10 dagen voer en de eerdere twee sessies leverden steeds vis op. De Roasted Nut doet het goed hier, de gevangen vissen kakken het lekker uit, des te meer reden om geregeld een hengeltje uit te werpen.

Na een half uurtje haakt Boudewijn een brasem. Althans zo doet de aanbeet vermoeden. Piep, effe niks, nog een piep, korte run, je kent het wel. Ik sta niet eens op. ‘Tis toch een karpertje hoor’, deelt Boudewijn mij mede. Ik sta op. Twintig meter uit de kant draait de vis aan het oppervlak, ‘leuke schub’, zeggen we in koor. De vis doet niet veel en ligt binnen no-time voor de kant te mokken. En dan, dan gaat-ie op z’n flank liggen. ‘Wat de fok is dat dan?’


Wat een varken!


Tja.....

Een enorme pens wordt zichtbaar. Het is een oervarken, de zeug der zeugen, de ‘Fatto di Fatties’! We zeulen de vis naar de mat en staan daar nog enige momenten paf. Als eerste verwijderen we een 'killerrig', een stuk kabeltouw voorzien van een vleeshaak heeft de bek van deze geweldige vis geruineerd. Waarom? Enfin, pas na het wegen, meten, foto’s maken, filmen en de release beseffen we ons wat er gebeurt is. Een beuker uit de boezem! Hoe kan dit ooit nog beter worden? Dat kan niet. Nooit! Of toch wel? Jazeker wel. Een half uur later is het mijn beurt.

In tegenstelling tot de aanbeet van het oervarken, knalt mijn vis er met een noodgang vandoor. Ik voel de hele tijd de borstvinnen langs de lijn schieten. Zit-ie verkeerd gehaakt soms? Ik heb weinig te vertellen. Ik zeg tegen Boudewijn ‘Of-ie is valsgehaakt of ‘tis een hele lange’. Het laatste blijkt twintig minuten later het geval. De vis neemt me op sleeptouw. Ik loop 50 meter langs de oever, de vis komt maar niet dichterbij. Keihard sleuren wil ik niet doen. Stel je voor dat de haak uitscheurt nu. Als de vis dan eindelijk bij de kant is, schrik ik me voor de tweede keer in een uur, het apelazarus. Wat is dat dan weer?

Boudewijn moet scheppen. Ik wil me 100% kunnen concentreren op de hengel. Geen gelul nu. Boudewijn doet het goed en even later ligt er een kanon van een schub nog wat na te knorren op de mat. We wegen en meten. Ik word gek! De vis is 101 centimeter lang en enorm massief! We kijken elkaar aan en barsten spontaan in een triomfantelijk gelach uit. Dit is bizar. We dansen kort de horlepiep en maken dan de o zo gewenste foto’s.


Kanon!


Lang en massief...

De Varkensbaai. Leuke naam, beetje ‘wishfull thinking’ wellicht in den beginne maar de naam is nu geheel gerechtvaardigd. Nooit eerder schreef ik een visverslag met zo’n hoog spekgehalte. Ongelofelijk. On-ge-fok-king-lo-fe-lijk!


Roasted Nut rules!

14 opmerkingen:

  1. Je maakte me wel erg nieuwsgierig! Zal niet zo snel iets posten. Maar dit verdient mijn felecitaties! Proficiat! Hiervoor ben je aan het vissen, oerhollandse schubvarkers! Helemaal goed!

    Groeten Waalcko

    (ben benieuwd wat er nog af te romen valt..)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ok rolf. Titel waargemaakt!
    En waarschijnlijk willen jullie het niet kwijt. Maar hoe zwaar zijn ze??!
    Beide iig gefeliciteerd.
    Nick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige vissen, van harte gefeliciteerd. Ook een mooie film, wel jammer dat je geen pet van het Peuterfonds meer draagt... Groet, Jurriën

    BeantwoordenVerwijderen
  4. kolere wat een bakken!
    speechless......

    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk verhaal en top vissen Rolf en Boudewijn!!

    Ook het filmpje even bekeken, zeer gaaf!!

    Top mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Felicitaciones con las Carpas en la baja dos "grande" puercos. Well done boys!!
    Gelukkig,ze bestaan.
    Gr, Andres

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kanonnen! Wat een kanonnen! Fellies mannen en Rolf fellies nogmaals met je nieuwe pr!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Waalcko: Er zijn er al weer een paar 'af gekomen'... Mooie vissen maar in een iets andere categorie. We gaan gewoon door. Er moeten nog grotere zitten! Dat kan niet anders...
    @Nick: Hoor je nog wel eens. Om de gelukzoekers (je kent ze wel...) niet te veel te tarten, noemen we geen gewichten.
    @Jurriën: Haha, die P'pet draag ik nog geregeld hoor... Maar ik vond dat ik na 10 jaar wel eens een keer aan mezelf mocht gaan denken. Doe inmiddels genoeg voor de mensheid ;p
    @Patrick: Ja! En dat gewoon allemaal in het Vondelpark :)))
    @Hylke: Ja! Dat filmpje is cool geworden hè? Dat kan die malle Margadant wel!
    @Dres: No speak no Espanol! En SI! Ze bestaan :))))
    @Tsak: Thanks ouwe!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, dit zijn ze! De (mijn) droom karpers. Ontsproten uit de boezem!

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Blij dat ik het met jouw mocht meemaken. Het was gruwelijk, het was gaaf, het was genieten. Misschien volgende keer op het eiland links?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Blubberrukker, dat zijn geen grappen meer ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. watt the fuck boudewyn rules en rolf rules dit is pas vissen top gedaan mannen enne klein water is voor mietjes mwhaaa mhaaa mhaaa groet fons

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige vissen mannen! Heerlijk filmpje, mooi gemonteerd en echt van genoten..dat einde was trouwens echt geniaal ;)

    BeantwoordenVerwijderen