Pagina's

maandag 25 november 2013

4-voet-GROEN, intro en de eerste sessie...

Een jaar of vier geleden begon ik aan een project dat heette ‘Vier voeten groen’, het werd een serie. Ik verhaalde hierin over mijn queeste naar een snoek van 120 cm of langer. Inmiddels is het eind 2013 en vat ik de zoektocht weer op onder de naam ‘4-voet-GROEN’. Hier het eerste verslag, maar eerst het waarom…


Ik heb nogal wat meningen als het op vissen aankomt. Daar ben ik voornamelijk zelf de dupe van. Vissen is voor mij meer dan vangen, dat zeggen velen maar dat aantal decimeert op natuurlijke wijze als het op de praktijk aankomt. In ‘den beginne’ wilde ik een snoek vangen. Dat lukte! Ik genoot en ving een paar jaar leuk vis. Toen wilde ik een metervis vangen. Dat lukte ook, ik ving er zelfs een paar handen vol van. Dat leek mij het juiste moment om ‘de manier waarop’ te laten gelden. Kortom, ik ging met enorme stukken rubber op pad, maar vooral de hybride jerkbaits konden op mijn aandacht rekenen. Ik ving niet perse meer vis, ik had wel weer lol! Als de euforie van een vangst niet meer dan een lauwe glimlach oplevert dan is het tijd om te herpakken. En dus herpakte ik, keer op keer. En nu herpak ik weer. Ik wil een grootwater 120cm+ vis! En dat ook nog eens op eigen kracht! 

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar er zijn een paar plekken in Nederland waar je een grote kans maakt op zo’n vis. Die wil ik niet. Ik doe niet aan filevissen. Dan blank ik liever. Nee, ik ga het zelf doen. Als het lukt ben ik blij, en anders heb ik het geprobeerd. Voordat ik met verslag van de sessie van vandaag begin moet ik toch nog wat meer de boel uiteenzetten. Sorry voor al die woorden!

Grootwater. Wat is dat? Mijn definitie van groot water (en daar hoef je het niet mee eens te zijn!!!) is dat het meer dan 1000 hectare groot moet zijn en beroepsvaart moet hebben. Dat ik die vis juist op zo’n soort water wil vangen heeft twee redenen. Ten eerste is de kans groot dat die vis nog nooit eerder gevangen is, die gedachte bevalt mij wel. Immers, hoeveel gekken vissen op dit soort water!? En ten tweede is dit soort water de plek voor grote snoeken. Op meren en plassen kan je ze ook tegenkomen, maar daar heb ik geen zin in. Zo’n vis moet per ongeluk tegen een rijnaak kunnen zwemmen, of een vliegdekschip voor mijn part!

Hoe ga ik het aanpakken? Wel, ik ga het doseren. Vandaag bijvoorbeeld viste ik van 9.30 tot 14.00 uur. Dat ga ik vaker doen, ik start altijd op een groot water. Daar vis ik minimaal een uur en als er voldoende mogelijke ‘hide-outs’ zijn wel langer. Net zo lang totdat ik een plek heb gevonden waar vissen onder de 90 cm zeldzaam zijn. Het is me al eerder gelukt, dus waarom nu niet? Daarna ga ik naar semi-groot water. Als dat überhaupt in de buurt is tenminste, oftewel een plas of een meer of een kanaal. Als het dan nog niet gelukt is dan taai ik af voor de laatste uurtjes naar ‘bewezen’ water. Simpele plekken die in het verleden leuke vissen opleverde maar waar de kans op 120-plusser vrijwel nihil is. Maar er moet natuurlijk wel af en toe gedrilld worden! 

En dan het aas. Ik ga het doen met dood aas. Dode voorns en grote spieringen. Waarom? Omdat bewezen is dat grote snoeken vaak net iets trager zijn dan hun wat kleinere soortgenoten en sneller opteren voor een makkelijke snack dan een langsschietend stuk kunstaas. Tegelijkertijd weet ik dat dit op momenten ook totale onzin kan zijn. Mijn vier grootste snoeken ving ik namelijk op kunstaas! De grootste doodaas-snoek is alweer van zes jaar geleden, 111 cm op een halve paling! Enfin, dan nu het verslag! Eindelijk… 

Ik begin op de plek waar ik een paar jaar geleden echt ‘knetterhard’ mijn bek vol in de boter lazerde. In vier minisessies van hooguit twee uur ving ik meer dan 15 snoeken waarvan geen enkele onder de 90 cm. De grootste vissen lonkten zelfs met die magische viervoet-grens! Maar het is niet meer hetzelfde, alles is veranderd. Dat zie ik al direct bij aankomst. Normaal zitten er minimaal 10 aalscholvers en een veelvoud daarvan aan futen. Toch ga ik er voor, ik drift anderhalf uur over de vroegere hotspots, tegen beter weten in.

Plek twee valt onder noemer ‘semi-groot’, ik sta erg hoog maar heb mijn karpernet bij me voor het geval dat! Na 10 driften aan de ene kant van de brug, verkas ik naar de andere zijde. Juist als ik loop te klooien met de rechterhengel, zie ik met een hard ‘plop’ de linkerdobber onder knallen. Direct heb ik een hartslag van 170! Ik beuk hard, heel hard. De vis weet niet wat er gebeurt en vliegt het water uit en landt met een luide plons. ‘Damn’, het is een ukkie! Een vis van misschien net 70 cm en ook nog eens gruwelijk dun. Ik probeer wat te filmen met mijn telefoon maar de vis lost de enkele dreg, prima.

Plek drie is ook ‘semi-groot’ maar levert geen moer op. Dan maar naar een bewezen stek om toch nog wat groens de kant op te meppen. Dat lukt heel vlot. In een uur tijd krijg ik vier hele toffe aanbeten en weet er twee te verzilveren. Van de verspeelde vissen zie ik er eentje, een 60-er, die andere voelde wel wat beter. Maar goed, ik mag niet klagen met een bijna drievoeter en een echte drievoeter op de valreep.
 
 85 cm, net geen drie voet!
 
Wel drie voet met 91 cm, de foto heb ik volledig moeten shoppen, excuus!
 
Ik heb een leuke visdag beleefd, maar klaar ben ik niet. Ik ga gewoon door. De volgende grootwater-plekken heb ik al bepaald. We gaan het beleven! Tot snel broeders!

5 opmerkingen:

  1. oei...dat klinkt leuk!!!!
    ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat lopen, hopelijk met weer zo'n verslag toen je die grote spiegel ving.
    maar dan met een mooie vier-voeter zonder te blaffen dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 2 hele mooie snoeken Rolf !
    Vindt het een toffe uitdaging helemaal omdat jij het zoekt op water waar je niet snel niet een 4 voet-er zal verwachten.
    Altans er zullen er vast wel een paar zitten maar zie ze maar eens te vangen, toch denk ik dat het je wel gaat lukken al word het een hele beproeving !
    Succes man !

    Groet Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Sergei: Ik ben ook benieuwd man. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het gaat lukken. Ooit een keer, maar niet dit seizoen. Dat maakt me niet zoveel uit want ik vind de 'tocht' op zich al heel leuk. Misschien is die zelfs nog wel leuker dan de uiteindelijke vis. Stel je voor dat ik zo'n ding volgende week vang! Dat zou jammer zijn!
    @Sander: Zeker mooie vissen en zeker aan die laatste zit nog een leuk verhaal. Het verslag was echter al zo lang dat ik dat maar niet heb opgeschreven. Volgende keer ga ik meer in detail over het daadwerkelijke vissen. Je hoort het hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi onbeschadigde vissen, blijkbaar hoeven ze weinig halemedijkies uit te voeren voor een maaltje. Ben benieuwd naar de details van je manier van vissen, tackles enzo.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, leuk, leuk! Ik ga het met veel plezier volgen. Ik wens je veel, maar niet een te snel, succes toe. Ik lees namelijk liever een tocht dan een ritje.

    Gr Koen.

    BeantwoordenVerwijderen